Partnerzy serwisu:
Drogi i autostrady

Może zabraknąć środków na finansowe zabezpieczenie inwestycji

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Cemex Polska
Colas
Bentley
ECM Group
Stump Franki
Roverpol
ULMA Group
Tecpoles
BATARUS
Schuttlfix

Data publikacji:
01-02-2024
Ostatnia modyfikacja:
31-01-2024
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
RI

Podziel się ze znajomymi:

DROGI I AUTOSTRADY
Może zabraknąć środków na finansowe zabezpieczenie inwestycji
fot. GDDKiA
Wykonawcy inwestycji infrastrukturalnych liczą na rychły napływ środków z Unii Europejskiej. Z oczekiwanym boomem inwestycyjnym wiąże się jednak obawa. – Przy spiętrzeniu robót może dojść do problemów z zabezpieczeniem finansowym, które firmy wykonawcze muszą pozyskać w bankach lub towarzystwach ubezpieczeniowych – przestrzega Barbara Dzieciuchowicz, prezes Ogólnopolskiej Izby Gospodarczej Drogownictwa.

To zagadnienie wiąże się z długimi okresami gwarancji, a co za tym idzie, koniecznością finansowego zabezpieczenia należytego wykonania umowy oraz usunięcia wad i usterek. – Wyjątkowo długie okresy gwarancji, które występują zarówno na kontraktach GDDKiA, jak i na inwestycjach samorządowych powodują, że firmy, szczególnie te mniejsze i średnie, zaczynają mieć problemy z utrzymaniem płynności finansowej – zwraca uwagę prezes OIGD. Jak mówi, olbrzymie kwoty zabezpieczenia należytego wykonania umowy na długi czas blokują możliwości finansowe firm.

W najbliższym czasie na rynku może dojść do spiętrzenia robót wynikającego m.in. z odblokowania środków unijnych. I choć to sytuacja oczekiwana przez wykonawców, to jednak może ona doprowadzić do pewnych perturbacji. Firmy mogą się bowiem zderzyć z trudnościami w pozyskaniu zabezpieczeń gwarancyjnych, jak i brakiem możliwości uzyskania wyższych limitów kredytowych na bieżące działania – przestrzega Barbara Dzieciuchowicz podkreślając, że problem ten szczególnie dotknie mniejsze przedsiębiorstwa.

Długoletnie gwarancje mogą powodować, że w instytucjach finansowych wyczerpią się limity adresowane do branży budowlanej, co w największym stopniu dotknie firmy średnie i małe. – Największe firmy przy największych kontraktach z tym problemów nie mają i nie będą miały. Natomiast będzie to problem całego rynku robót samorządowych i mniejszych kontraktów w Generalnej Dyrekcji – myślę tu o kontraktach utrzymaniowych i zadaniach realizowanych na istniejącej sieci, przy których pracują mniejsze firmy, o ograniczonych możliwościach finansowych – mówi prezes OIGD.

Na ten problem jeszcze podczas ubiegłorocznych spotkań z branżą wykonawczą zwracały uwagę instytucje finansowe, w tym Związek Banków Polskich. Organizacja wskazywała na negatywne aspekty preferowania przez GDDKiA gwarancji z długim okresem ważności, tj. 10-letnich i dłuższych. Jak zwracał uwagę ZBP, tak długie gwarancje są udzielane przez banki wyjątkowo, a długość okresu objętego gwarancją ma wpływ na cenę. Tym samym długie gwarancje podnoszą koszty inwestycji, pogarszając jednocześnie sytuację finansową wykonawcy. Jednocześnie stosowanie ich przez największego inwestora powoduje, że podobne praktyki zaczynają stosować mniejsi inwestorzy, co przenosi problemy z uzyskiwaniem zabezpieczeń finansowych także w odniesieniu do małych inwestycji.

Z ankiety przeprowadzonej przez ZBP wśród banków finansujących rynek infrastruktury wynika, że wnioski o gwarancje kontraktowe na okres dłuższy niż 10 lat będę przez te podmioty odrzucane.

Według Barbary Dzieciuchowicz kwestia długich okresów gwarancji i zabezpieczenia finansowego inwestycji powinna być jednym z kluczowych tematów, którymi należy się zająć w tym roku.
Partnerzy działu

Cemex Polska
Colas
Bentley
ECM Group
Stump Franki
Roverpol
ULMA Group
Tecpoles
BATARUS
Schuttlfix

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

OIGD ma już 30 lat. Cały czas ma co robić

Biznes i przemysł

OIGD ma już 30 lat. Cały czas ma co robić

Redakcja 14 maja 2024

Wykonawcy drogowi mają waloryzację z limitem 15 proc.

Biznes i przemysł

Zobacz również:

Pozostałe z wątku:

OIGD ma już 30 lat. Cały czas ma co robić

Biznes i przemysł

OIGD ma już 30 lat. Cały czas ma co robić

Redakcja 14 maja 2024

Wykonawcy drogowi mają waloryzację z limitem 15 proc.

Biznes i przemysł

Zobacz również:

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5