Białostocki oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad wybrał najkorzystniejszą ofertę w przetargu na projekt i budowę drogi ekspresowej S61 na odcinku od węzła „Łomża Południe” (z węzłem) do węzła „Łomża Zachód” (bez węzła). Najlepsza okazała się propozycja złożona przez firmę Mota-Engil Central Europe, które wartość to ponad 218 mln zł.
Obwodnica za ponad 200 mln zł
W przetargu wystartowało ośmiu wykonawców. Najtańszą ofertę przedstawiło konsorcjum firm Rubau Polska i Construcciones Rubau. Została ona jednak odrzucona. Ostatecznie za najkorzystniejszą propozycje została uznana ta złożona przez firmę Mota-Engil Central Europe.
Jej wartość to 218,105 mln zł. Dodatkowo wykonawca zobowiązuje się w niej do realizacji zadania w ciągu 31 miesięcy. Kryteria, jakie zamawiający brał pod uwagę podczas oceny ofert to: cena (60%), termin realizacji kontraktu (12%), personel wykonawcy (6%), właściwości przeciwpoślizgowe nawierzchni (9%), równość podłużna nawierzchni (8%) i zagospodarowanie gruntu rodzimego (5%).
Ważne zadanie
Inwestycja przewiduje przebudowę drogi ekspresowej S61 Ostrów Mazowiecka – Szczuczyn na odcinku od węzła „Łomża Południe” (z węzłem) do węzła „Łomża Zachód” (bez węzła). Długość fragmentu to 7,186 km. Dodatkowo przebudowany zostanie odcinek drogi krajowej nr 63 o długości 8,907 km.
Zadaniem wykonawcy będzie wykonanie prac projektowych i wykonanie robót budowlanych. Przewidziane prace to m.in.: budowa drogi ekspresowej o nawierzchni z betonu cementowego, drogi krajowej o nawierzchni z betonu asfaltowego, przebudowy dróg kolidujących z planowaną trasą ekspresową, wzmocnienia podłoża gruntowego, obiektów inżynierskich, przepustów, chodników, ścieżek rowerowych oraz systemu odwodnienia korpusu drogowego.
Obwodnica w ciągu Via Baltica
Łomża leży przy przyszłej trasie S61 Via Baltica. To droga, która wiedzie z Ostrowi Mazowieckiej do granicy z Litwą w Budzisku. Jedną z jej części ma być obwodnica Łomży.
Po wybudowaniu trasy, pojazdy jadące od granicy trasą S61 i dalej poprzez S8 w kierunku stolicy ominą Łomżę a miasto zyska m.in. dobre połączenie z Warszawą, a stamtąd choćby z południową, czy zachodnią częścią kraju.