Partnerzy serwisu:
Drogi i autostrady

Mostostal Białystok ma kłopoty. PLK odebrała firmie kontrakt i rozpisała nowy przetarg

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Cemex Polska
Colas
Mostostal Warszawa
Stump Franki
Roverpol
ULMA Group
Holcim Polska
BATARUS
Schuttlfix

Data publikacji:
03-01-2013
Tagi:
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek Kolejowy

Podziel się ze znajomymi:

DROGI I AUTOSTRADY
Mostostal Białystok ma kłopoty. PLK odebrała firmie kontrakt i rozpisała nowy przetarg
Fot. PKP PLK
Jak dowiedział się "Rynek Kolejowy", kilka miesięcy temu PKP PLK odebrała Mostostalowi Białystok umowy na budowę ośmiu wiaduktów na linii E65. Mostostal ma poważne kłopoty. To kolejna firma, w którą uderzył kryzys w branży budowlanej.

- PKP Polskie Linie Kolejowe podjęły decyzję o rozwiązaniu dwóch umów obejmujących budowę ośmiu wiaduktów oraz drogi równoległej na obszarze lokalnego centrum sterowania Ciechanów - przyznaje Maciej Dutkiewicz, rzecznik prasowy Centrum Realizacji Inwestycji PKP PLK. Chodzi o kontrakty podpisane w 2011 roku z Mostostalem Białystok.

 

- Powodem tej decyzji były narastające problemy wykonawcy związane z zabezpieczeniem niezbędnego potencjału technicznego i finansowego umożliwiającego realizację kontraktów. Wykonawca mimo licznych, ze strony PKP Polskie Linie Kolejowe wezwań do wykonania zadania zgodnie z harmonogramem, nie zastosował się do uwag i wcześniejszych ustaleń. W ocenie PKP PLK działania Mostostalu Białystok nie rokowały wywiązania się z kontraktu i dalsza współpraca nie dawała perspektyw na zakończenie zadania w terminie - opowiada Dutkiewicz.

 

Kłopoty Mostostalu Białystok

 

O kłopotach w Mostostalu Białystok informuje lokalny "Kurier Poranny". Pracownicy pod koniec grudnia złożyli skargę do Państwowej Inspekcji Pracy - Nieprawidłowości dotyczą głównie terminowości wypłacania wynagrodzenia i innych świadczeń ze stosunku pracy. Stwierdziliśmy, że do dnia kontroli pracodawca nie wypłacił 140 pracownikom wynagrodzenia za wrzesień i 165 pracownikom za październik - powiedział gazecie Krzysztof Rezanow z Państwowej Inspekcji Pracy w Białymstoku. Kontrolerzy ustalili także, że firma nie zrealizowała w całości nakazu zapłaty wynagrodzeń za lipiec i sierpień. Z kolei pięciu zwolnionym pracownikom nie wypłacono odpraw. PiP wydała ostatnio kolejny nakaz zapłaty. Zobowiązała też władze spółki do zapewnienia pracownikom odpowiedniej temperatury w hali.

 

Problemy Mostostalu zaczęły się kilka miesięcy temu, kiedy upadłość ogłosiły firmy Hydrobudowa i PBG SA. Byli to poważni kontrahenci białostockiej spółki. - Od stycznia nie otrzymaliśmy płatności za wykonany kontrakt. Kwota zaległości to około 8 milionów złotych. Przez to mamy ograniczone możliwości finansowe i staramy się oszczędzać. Tego typu problemy ma w tej chwili wiele firm. Hydrobudowa miała w całym kraju około 20 tys. podwykonawców. - tłumaczy "Kurierowi Porannemu Mirosław Czeszel, prezes Mostostalu.

 

Pięć procent realizacji

 

Mostostal Białystok realizował na linii E65 dwa kontrakty. Kontrakt „2E” o wartości 26 303 184,30 zł netto, obejmujący budowę wiaduktów drogowych: w ciągu drogi wojewódzkiej nr 615, w ciągu drogi powiatowej w Konopkach, koło miejscowości Wyszyny, oraz w ciągu drogi powiatowej w Wyszynach. - Do przełomu lipca i sierpnia według harmonogramu zaplanowano wykonanie 66% robót, tymczasem zaawansowanie robót od początku realizacji wyniosło 5,63% w stosunku do wartości całości - mówi Dutkiewicz.

 

Drugi kontrakt kontrakt 2F o wartości: 55 850 921,20 zł netto dotyczy budowy wiaduktu drogowego w ciągu ul. Kasprzaka w Ciechanowie, wiaduktu drogowego w ciągu ul. Mleczarskiej w Ciechanowie, wiaduktu drogowego w ciągu drogi gminnej w Pniewie Wielkim, wiaduktu kolejowego w ciągu drogi powiatowej w gminie Stupsk, oraz sześciokilometrowej drogi równoległej. - Do przełomu lipca i sierpnia według harmonogramu zaplanowano wykonanie 57% robót, tymczasem ich zaawansowanie od początku realizacji wyniosło zaledwie 5,60% - informuje Dutkiewicz. Pierwszy kontrakt miał zostać zakończony w grudniu 2012 roku, drugi - w marcu 2013 roku.

 

Do końca roku załatwiali formalności

 

- PKP Polskie Linie Kolejowe w czasie realizacji inwestycji kierowały do wykonawcy liczne uwagi na temat niewłaściwego sposobu jej prowadzenia. Również jakość współpracy z podmiotami zewnętrznymi zajmującymi się np. utrzymaniem i eksploatacją instalacji przecinających tor kolejowy była niezadowalająca. Mostostal Białystok nie dotrzymał terminów zakończenia robót budowlanych mimo licznych zapewnień kierownictwa wykonawcy i deklarowania dat - dodaje Dutkiewicz.

PKP PLK, po załatwieniu formalności związanych z rozwiązaniem umów, zaplanowały ogłoszenie do końca 2012 roku postępowań przetargowych na dokończenie zadań. Kilka miesięcy trwała inwentaryzacja budowy. - Rozwiązanie umowy z wykonawcą nie wpływa na harmonogram pozostałych robót modernizacyjnych jakie zaplanowano na trasie Warszawa – Gdynia. Kontynuowanie zadania inwestycyjnego nie powinno zakłócać ruchu pociągów - zapewnia Dutkiewicz.

 

Nowy przetarg na E65

 

W końcu PKP PLK udało się ogłosić przetargi na dokończenie prac po Mostostalu. Ogłoszono dwa postępowania na dokończenie prac na obu kontraktach. Czas na realizację zadania to 15 miesięcy, jednak wykonawcy mogą otrzymać dodatkowe punkty w przetargu (do 20 proc.) za przyspieszenie prac. Resztę kryteriów stanowi cena. PKP PLK otworzy oferty 7 i 8 lutego.

 

Zgodnie z założoniami modernizacja linii E65 jest prowadzona przy założeniu uzyskania prędkości 200 km/h przez pociągi wyposażone w system wychylnego pudła. Powoduje to konieczność budowy licznych wiaduktów w miejscu przejazdów drogowo-kolejowych. Na terenie samego Lokalnego Centrum Sterowania w Ciechanowie (odcinek linii kolejowej o długości ponad 61 km od Świercz do Mławy) powstało lub powstanie 31 wiaduktów wraz z niezbędną infrastrukturą drogową, 2 przejścia podziemne i 3 drogi równoległe.

Partnerzy działu

Cemex Polska
Colas
Mostostal Warszawa
Stump Franki
Roverpol
ULMA Group
Holcim Polska
BATARUS
Schuttlfix

Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Do ceny paliwa doliczana będzie „opłata emisyjna”

Drogi i autostrady

Rekordowe wyniki Wydawnictw ZDG TOR

Drogi i autostrady

Rekordowe wyniki Wydawnictw ZDG TOR

Redakcja 28 kwietnia 2017

Większa dotacja na drogi dla czterech miast

Drogi i autostrady

Większa dotacja na drogi dla czterech miast

Elżbieta Pałys 28 lutego 2017

Zobacz również:

Do ceny paliwa doliczana będzie „opłata emisyjna”

Drogi i autostrady

Rekordowe wyniki Wydawnictw ZDG TOR

Drogi i autostrady

Rekordowe wyniki Wydawnictw ZDG TOR

Redakcja 28 kwietnia 2017

Większa dotacja na drogi dla czterech miast

Drogi i autostrady

Większa dotacja na drogi dla czterech miast

Elżbieta Pałys 28 lutego 2017

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5