Wszystkie prace wchodzące w zakres budowy mostu w Białym Dunajcu, w ciągu DK-47 zostały zakończone i odebrane przez nadzór budowlany. To koniec utrudnień związanych z budową i nowa jakość podróżowania pod Tatry.
Nowy most ma konstrukcję łukową, bez podpór w nurcie rzeki, obustronne chodniki, długość ok. 58 metrów i szerokość 18 metrów. Obiekt został zabezpieczony przed korozją. Zmieniło się też otoczenie po przebudowie dojazdów po obydwu jego stronach. Przebudowane zostały kolidujące z inwestycją sieci istniejącej infrastruktury pod i nadziemnej czyli: urządzenia teletechniczne, energetyczne, sieci wodociągowe, kanalizacja sanitarna, sieci gazowe, urządzenia melioracyjne i hydrologiczne. Mury oporowe na dojazdach od strony Krakowa zabezpieczają korpus drogi. Powstał system odwodnienia terenu, kanalizacja deszczowa oraz urządzenia podczyszczające. Wykonano nowe oświetlenie drogowe.
View Larger Map
Inwestycja z historią
Stary most z 1930 r. w Białym Dunajcu nie nadawał się do remontu ze względu na zły stan techniczny, stwierdzony w wykonanych ekspertyzach. Trzeba było zastąpić go nowym obiektem.
W 2008 r rozpoczęły się prace związane z projektowaniem nowego mostu i uzyskiwaniem decyzji koniecznych do wybudowania takiej przeprawy przez rzekę Biały Dunajec, w miejscowości o tej samej nazwie. Na każdym etapie projektowania i uzyskiwania niezbędnych decyzji były protesty kierowane do różnych instytucji przez jedną rodzinę i Stowarzyszenie Obrony Podhala. Most został zaprojektowany, ogłoszono przetarg na jego budowę.
15 kwietnia 2013 r. podpisana została umowa z firmą Himmel i Papesch Opole, która wygrała przetarg na budowę nowego mostu w Białym Dunajcu. Nowy most miał powstać w nowym śladzie, a do czasu jego wybudowania ruch nadal miał się odbywać po starym obiekcie. Rozpoczęły się prace jednak na skutek protestów i odwołań części mieszkańców zostały one przerwane, a umowa z wykonawcą rozwiązana.
Od 26 czerwca 2013 r. został wprowadzony ruch wahadłowy spowodowany bardzo złym stanem technicznym mostu i zaleceniami opinii eksperckiej. Stan techniczny mostu był przez cały czas monitorowany. Dokonywano doraźnych zabezpieczeń obiektu, by mógł odbywać się po nim ruch pojazdów.
W listopadzie 2015 r. zostało podpisane porozumienie pomiędzy krakowskim oddziałem GDDKiA i protestującymi dotychczas właścicielami działek, w myśl którego zobowiązali się oni nieodpłatnie udostępnić działki na dojazd do mostu tymczasowego, na czas budowy nowego obiektu pod warunkiem budowy mostu po starym śladzie. Właściciele udostępniający działki zobowiązali się w porozumieniu także do tego, że nie będą podejmowali działań prawnych mogących przedłużać procedury administracyjne. To pozwoliło na ponowne uruchomienie działań zmierzających do budowy nowego obiektu
13 kwietnia 2016 r. została podpisana umowa pomiędzy krakowskim oddziałem GDDKiA a Przedsiębiorstwem Inżynieryjnym IMB-Podbeskidzie ze Skoczowa, na zaprojektowanie i budowę nowego mostu.
W marcu 2018 r. rozpoczęły się roboty w terenie. Na pierwszym etapie wybudowano most tymczasowy, na który przełożono ruch pojazdów, aby rozebrać stary most i przystąpić do budowy nowego.
21 grudnia 2018 r. nowy most przeszedł pomyślnie próby obciążenia i 22 grudnia 2018 r. o godzinie 11.30 przejechali po nim pierwsi kierowcy. Przystąpiono do rozbiórki mostu tymczasowego i dalszych prac przewidzianych do wykonania. Wszystkie prace są już zakończone.
23 lipca 2019 r. pozwolenie na użytkowanie całego zakresu inwestycji wraz z nowym mostem na DK-47 w Białym Dunajcu, wydane przez Wojewódzki Inspektorat Nadzoru Budowlanego stało się decyzją ostateczną.