Partnerzy serwisu:
Drogi i autostrady

Most tczewski będzie (dalej) remontowany. Jest przetarg

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Cemex Polska
Colas
Mostostal Warszawa
Roverpol
ULMA Group
Holcim Polska
BATARUS
Schuttlfix
PBI Infrastruktura

Data publikacji:
31-01-2025
Ostatnia modyfikacja:
31-01-2025
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
RI

Podziel się ze znajomymi:

DROGI I AUTOSTRADY
Most tczewski będzie (dalej) remontowany. Jest przetarg
fot. Jakub Hałun, CC BY-SA 4.0, https://commons.wikimedia.org
Jest szansa na kontynuację remontu zabytkowego mostu tczewskiego. Rusza przetarg na wybór wykonawcy robót. Rozpoczęte wcześniej prace na moście zostały wstrzymane w 2019 r. przez konserwatora zabytków.

Starostwo Powiatowe w Tczewie ogłosiło przetarg na drugi etap przebudowy mostu tczewskiego. Prace będą polegały na dokończeniu etapu IIA, z wyłączeniem przebudowy dojazdu oraz zagospodarowania terenu przy moście od strony Tczewa.

Zabytkowy most na Wiśle, wyłączony z ruchu w 2011 r. łączy Tczew i Lisewo. Od strony Tczewa jest przedłużeniem ul. Jana z Kolna. Obiekt jest w całości wpisany do rejestru zabytków. W związku z tym zamawiający zastrzega, że wszelkie zmiany w stosunku do zatwierdzonego projektu budowlanego oraz wydanych decyzji konserwatorskich, będą wymagały zatwierdzenia u Pomorskiego Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków. Obecnie – jak podało starostwo – trwa procedura wykreślenia z rejestru zabytków części obiektu tj. przęsła nr 3 mostu drogowego (ESTB) w Tczewie – Lisewie.

Przęsło ESTB (Emergency Steel Truss Bridge - awaryjny, stalowy most kratownicowy przekazany przez Brytyjczyków) było przedmiotem sporu z konserwatorem zabytków, zakończonego wstrzymaniem prac. Przęsło zostało zamontowane po II wojnie światowej w celu przywrócenia ruchu na obiekcie. Przetrwało tam przez kolejnych kilkadziesiąt lat. 

W związku z remontem, miało trafić na ekspozycję do Muzeum Politechniki, na rozbiórkę konstrukcji nie zgodził się jednak konserwator zabytków. Jak wskazywano, przęsło jest jedynym tego typu, które zostało zachowane. W 2019 roku ówczesny wojewódzki konserwator zabytków wstrzymał prace na obiekcie.  

Jak podał zamawiający, przęsło ESTB ostatecznie ma zostać przeniesione i czasowo składowane na działkach w okolicach mostu.

Powiat tczewski na realizację tego zadania otrzymał dotację z Rządowego Programu Polski Ład: Program Inwestycji Strategicznych. Wykonawca, zgodnie z zasadami przyjętymi dla tego programu, będzie musiał zapewnić finansowanie do czasu wypłaty środków z rządowego programu. Przewidziano wypłatę zaliczki w wysokości 5 proc.

Termin składania ofert ustalono na 17 marca. Same prace mają trwać nie dłużej niż 11 miesięcy.

Zabytkowy most tczewski jest w bardzo złym stanie technicznym. Do tej pory nie został w całości odbudowany po zniszczeniach dokonanych w czasie II wojny światowej. Odbudowa mostu to proces kosztochłonny. Powiat szacuje niezbędne nakłady na ponad 200 mln zł. Remont został podzielony na 4 etapy. W ramach wcześniejszych prac zrealizowany został całościowo etap I oraz częściowo etap IIA.

Do tej pory udało się odbudować cztery zabytkowe wieże, dwa filary oraz środkową neogotycką część obiektu (etap I). W ramach dokończenia etapu IIa i realizacji etapu IIb ma być dokończony demontaż pozostałości przęsła nurtowego i filara nurtowego, wykonany nowy filar nurtowy i przęsło nurtowe. Mają być także wykonane okładziny kamienne na przyczółku mostowym i filarze nurtowym oraz prace związane z ekspozycją przęsła ESTB. Samorząd czyni starania, żeby ciężar odbudowy zabytku przejęło państwo.  
Partnerzy działu

Cemex Polska
Colas
Mostostal Warszawa
Roverpol
ULMA Group
Holcim Polska
BATARUS
Schuttlfix
PBI Infrastruktura

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Przymkniemy drzwi dla wykonawców spoza Unii? Jest ważna poprawka

Biznes i przemysł

Przymkniemy drzwi dla wykonawców spoza Unii? Jest ważna poprawka

Elżbieta Pałys 13 stycznia 2025

Trzeba zabezpieczyć osuwiska w woj. śląskim

Drogi i autostrady

Mirbud z szansą na kolejne prace przy strefie inwestycyjnej

Biznes i przemysł

Projekt S7 przez Łomianki. GDDKiA zrezygnowała z najniższej ceny

Drogi i autostrady

Jak będziemy jeździć wokół CPK? Wiadomo kto ma to zaplanować

Biznes i przemysł

Zobacz również:

Przymkniemy drzwi dla wykonawców spoza Unii? Jest ważna poprawka

Biznes i przemysł

Przymkniemy drzwi dla wykonawców spoza Unii? Jest ważna poprawka

Elżbieta Pałys 13 stycznia 2025

Trzeba zabezpieczyć osuwiska w woj. śląskim

Drogi i autostrady

Mirbud z szansą na kolejne prace przy strefie inwestycyjnej

Biznes i przemysł

Projekt S7 przez Łomianki. GDDKiA zrezygnowała z najniższej ceny

Drogi i autostrady

Jak będziemy jeździć wokół CPK? Wiadomo kto ma to zaplanować

Biznes i przemysł

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5