Rynek Infrastruktury
– Krawężniki z granitu stosujemy na mostach, wiaduktach czy ścianach oporowych. A już na nasypach krawężniki są z betonu – wyjaśnia „Gazecie Wyborczej” Małgorzata Gajewska, rzeczniczka ZMID. Droższe i trwalsze granitowe krawężniki ułożona na długości 6 km. Z kolei tańsze betonowe na 27 km.
Ceny krawężników z betonu są nawet cztery razy niższe niż granitowych. Ich wytrzymałość nie jest jednak zadowalająca. Przykładem jest ulica Grójecka i Puławska, gdzie po zakończeniu trzyletniej gwarancji zaczęły się sypać.
Na nowej trasie zastosowano różne rozwiązania w wykonaniu kratek odprowadzających wodę z jezdni. Część z nich to żeliwne elementy wbudowane w krawężnik, część stanowią kratki z metali zamontowane w jezdni.
Z kolei firma Skanska, która wykonywała odcinek od węzła przesiadkowego Młociny do węzła z ulicą Marymoncką, wybrała rozwiązanie polegające na schowaniu kratki w krawężnik.
Tańsze rozwiązanie zastosowano w związku z zabezpieczeniem antykorozyjnym. Pierwotnie most miał być zabezpieczony podwójnie: najpierw powinien zostać ocynkowany metodą metalizacji natryskowej, a następnie pomalowany farbami. Zmiany technologii dokonał projektant i zostały położone dwie warstwy farby, z czego jedna będzie epoksydowa z dodatkiem cynku.
Według rzeczniczki ZMID, rozwiązanie zaproponowane przez projektanta jest tańsze, szybsze i ma chronić przed korozją równie dobrze, jak droższa metoda. Profesor Witold Milewski z Instytutu Mechaniki Precyzyjnej obawia się, że konieczne będzie odnawianie konstrukcji co kilka lat. Zaznacza, że podwójne zabezpieczenie antykorozyjne zastosowano na moście Świętokrzyskim i Siekierkowskim, które wymagają jedynie drobnych retuszy i napraw.