Partner serwisu
Drogi i autostrady

Most Północny: Tańsze rozwiązania wymuszą szybsze remonty?

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Cemex Polska
Colas
Bentley
ECM Group
Stump Franki
Aarsleff
Roverpol
ULMA Group
Tecpoles

Data publikacji:
27-03-2012
Tagi:
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Gazeta Wyborcza

Podziel się ze znajomymi:

DROGI I AUTOSTRADY
Most Północny: Tańsze rozwiązania wymuszą szybsze remonty?
fot. Rynek Infrastruktury
Krawężniki na moście Marii Skłodowskiej-Curie (Północnym) zostały wykonane z dwóch materiałów: droższego granitu i tańszego betonu. Pierwszy materiał zastosowano tylko na moście, drugi na nasypach. Według Zarządu Miejskich Inwestycji Drogowych, takie są generalne zasady – podaje „Gazeta Wyborcza”.

– Krawężniki z granitu stosujemy na mostach, wiaduktach czy ścianach oporowych. A już na nasypach krawężniki są z betonu – wyjaśnia „Gazecie Wyborczej” Małgorzata Gajewska, rzeczniczka ZMID. Droższe i trwalsze granitowe krawężniki ułożona na długości 6 km. Z kolei tańsze betonowe na 27 km.


Ceny krawężników z betonu są nawet cztery razy niższe niż granitowych. Ich wytrzymałość nie jest jednak zadowalająca. Przykładem jest ulica Grójecka i Puławska, gdzie po zakończeniu trzyletniej gwarancji zaczęły się sypać.


Na nowej trasie zastosowano różne rozwiązania w wykonaniu kratek odprowadzających wodę z jezdni. Część z nich to żeliwne elementy wbudowane w krawężnik, część stanowią kratki z metali zamontowane w jezdni.

 


Większy widok mapy


Z kolei firma Skanska, która wykonywała odcinek od węzła przesiadkowego Młociny do węzła z ulicą Marymoncką, wybrała rozwiązanie polegające na schowaniu kratki w krawężnik.


Tańsze rozwiązanie zastosowano w związku z zabezpieczeniem antykorozyjnym. Pierwotnie most miał być zabezpieczony podwójnie: najpierw powinien zostać ocynkowany metodą metalizacji natryskowej, a następnie pomalowany farbami. Zmiany technologii dokonał projektant i zostały położone dwie warstwy farby, z czego jedna będzie epoksydowa z dodatkiem cynku.


Według rzeczniczki ZMID, rozwiązanie zaproponowane przez projektanta jest tańsze, szybsze i ma chronić przed korozją równie dobrze, jak droższa metoda. Profesor Witold Milewski z Instytutu Mechaniki Precyzyjnej obawia się, że konieczne będzie odnawianie konstrukcji co kilka lat. Zaznacza, że podwójne zabezpieczenie antykorozyjne zastosowano na moście Świętokrzyskim i Siekierkowskim, które wymagają jedynie drobnych retuszy i napraw.
 

Całość artykułu

Partnerzy działu

Cemex Polska
Colas
Bentley
ECM Group
Stump Franki
Aarsleff
Roverpol
ULMA Group
Tecpoles

Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Zobacz również:

Pozostałe z wątku:

Zobacz również:

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5