Adam Zając, ew
O budowie przeprawy w tym miejscu myślano w stolicy już od dawna. Znajdujący się w miejscu dzisiejszego węzła z ulicą Pułkową wiadukt drogowy w ciągu drogi krajowej nr 7 był zaprojektowany z myślą o podłączeniu w przyszłości dojazdów do planowanej przeprawy. Od tamtego czasu na Białołęce wybudowano jednak tysiące nowych mieszkań i wzrosły potrzeby komunikacyjne tej dzielnicy. Dzisiejszy Most Północny to trzy niezależne przeprawy, z których dwie przeznaczone są do ruchu samochodowego i posiadają po trzy pasy ruchu po 3,5 metra szerokości. Trzecia część, wciąż w budowie, będzie składała się z trasy tramwajowej oraz chodnika i ścieżki i rowerowej. Ma zostać oddana do użytku latem, jednak na pierwsze tramwaje poczekamy co najmniej do końca roku.
Wraz z częścią drogową oddana zostanie do użytku Trasa Mostu Północnego, która liczy 3,4 kilometra i posiada pięć bezkolizyjnych węzłów drogowych. Wśród nich jest wspominane już wcześniej połączenie z ulicą Pułkową i Marymoncką. Jest to obecnie jeden z największych węzłów drogowych w stolicy, łączący aż pięć dróg.
Wyjątkowość Mostu Północnego, któremu warszawscy radni zdecydowali się nadać imię jedynej polskiej noblistki, wynika ze skali inwestycji. Nie sposób rozpatrywać tej inwestycji bez uwzględnienia otoczenia przeprawy. Most Północny to nadzieja dla Białołęki na wyraźne skrócenie dojazdów do centrum. Nowa trasa pozwoli szybko i łatwo dojechać do krańcowej stacji I linii metra, Młocin. Od czasu ukończenia budowy metra powstał tu także nowoczesny węzeł przesiadkowy i parking „Parkuj i Jedź”, na którym zaczynało brakować miejsc jeszcze przed oddaniem mostu.
Dla Białołęki Trasa Mostu Północnego to także pojawienie się długo wyczekiwanego tramwaju. Dzielnica, której transport publiczny opierał się do tej pory wyłącznie na przepełnionych autobusach, zyska niebawem pierwszą linię tramwajową. Pozwoli ona na szybszy i wygodniejszy dojazd, na początku węzła przesiadkowego Młociny. W przyszłości powstanie równie potrzebna linia tramwajowa wzdłuż ulicy Modlińskiej. Tramwaje mają większą pojemność od autobusów, a wydzielone torowisko zabezpiecza je przed staniem w korku. Tym samym przepełnione autobusy dowożące pasażerów do węzła przesiadkowego „Żerań FSO” zyskałyby przyjazną środowisku alternatywę.
Patrząc na mapę można także dostrzec, że Most Północny będzie dogodną alternatywą dla Mostu Grota-Roweckiego. Remont tej drugiej przeprawy rozpocznie się niebawem i będzie częścią modernizacji trasy S8 na odcinku od Węzła Powązkowska do węzła Żerań FSO. Bez drugiej przeprawy Białołęka zostałaby odcięta od lewobrzeżnej Warszawy.
Plusy otwarcia nowej przeprawy w Warszawie dostrzega także Robert Chwiałkowski, wiceprezes SISKOM. – Nowy most odciąży ulicę Modlińską na odcinku od węzła z Trasą Mostu Północnego do węzła z Trasą Toruńską. Odciąży też most Grota-Roweckiego. Dla mieszkańców Białołęki łatwiej będzie dojechać do węzła przesiadkowego Młociny. W oczywisty sposób zostanie skrócona droga przejazdu pomiędzy północnymi dzielnicami Warszawy, a także gminami położonymi na północ od Warszawy (np. pomiędzy Łomiankami a Legionowem). Po oddaniu trasy tramwajowej na moście, ulegną też zmianie główne potoki pasażerów komunikacji zbiorowej. Więcej ludzi będzie się przesiadać do metra na Młocinach, niż na pl. Wilsona lub na stacji Marymont.
Wiceprezes SISKOM zaznacza, że rozpoczęcie remontu mostu Grota-Roweckiego sprawi, że w najbliższych latach sytuacja nie ulegnie większej poprawie. – Część kierowców, którzy jadą w kierunku Wisłostrady i tak utknie w korku na niej, niezależnie od tego, czy pojadą Mostem Północnym czy mostem Grota-Roweckiego – mówi Robert Chwiałkowski z SISKOM.
W planach jest również budowa dalszych odcinków Trasy Mostu Północnego. Od wschodu arteria połączy się z ulicą Płochocińską i Trasą Olszynki Grochowskiej. Od zachodu zaś plany obejmują doprowadzenie drogi do planowanej Trasy NS i bezkolizyjny węzeł z ulicą Arkuszową. Realizacja całej planowanej trasy pozwoli zatem poprawić sytuację komunikacyjną nie tylko Białołęki i Bielan, ale w przyszłości także Bemowa oraz Zielonej Białołęki.
Odcinek centralny Trasy Mostu Północnego to jedna z inwestycji, na które rozbudowująca się stolica czekała z utęsknieniem. Chociaż na poszczególne elementy inwestycji (także węzeł Modlińska) trzeba będzie jeszcze poczekać, to mieszkańcy północnej Warszawy mogą już teraz odetchnąć z ulgą. Dojazd do centrum stanie się z pewnością łatwiejszy i szybszy.