Budowany w ramach drugiego etapu drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską most w Nowakowie jest już po próbach obciążeniowych. To most obrotowy. Jest najdłuższy spośród trzech takich obiektów zaprojektowanej w ramach całej inwestycji.
Nowy most to konstrukcja stalowa. Pośrodku na głównej podporze znalazło się specjalne łożysko. Konstrukcja waży ponad 650 ton. Jest to najdłuższy z trzech mostów obrotowych, zaprojektowanych w ramach budowy drogi wodnej. Obecnie wykonawca prowadzi prace wykończeniowe.
– W zeszłym roku oddaliśmy do użytkowania kanał żeglugowy przez Mierzeję Wiślaną. Dalsze prace mające na celu połączenie przekopanej Mierzei z elbląskim portem postępują. Obrotowy most w Nowakowie przeszedł testy obciążeniowe. W ramach trzeciego etapu pogłębiamy tor wodny na Zalewie Wiślanym, wystawiane jest też nowe oznakowanie nawigacyjne – powiedział wiceminister infrastruktury Marek Gróbarczyk.
Ponad 100-metrowy nowy most obrotowy w Nowakowie nad rzeką Elbląg usprawni żeglugę, ale również w znaczący sposób wpłynie na poprawę komunikacji kołowej. Oddanie do użytkowania nowego obiektu mostowego wraz z towarzyszącą infrastrukturą drogową pozwoli na przystąpienie do kolejnego kroku, jakim będzie rozbiórka istniejącej przeprawy stanowiącej przeszkodę nawigacyjną.
Po oddaniu mostu do użytkowania zniknie problem z otwieraniem i zamykaniem przeprawy w niesprzyjających warunkach pogodowych. Istotna jest również budowa 1,5 km drogi powiatowej, która będzie łączyła się z nowym mostem obrotowym. Wyspa Nowakowska, na terenie której realizowany jest drugi etap inwestycji, połączona jest obecnie z lądem stałym mostem pontonowym, który jest w złym stanie technicznym.
Nowy most będzie obracał się wokół pionowej osi, czyli będzie odwodzony, a nie zwodzony. Ułatwi znacznie komunikację z Wyspą Nowakowską. Most będzie otwierany dla jednostek komercyjnych na polecenie kapitanatu, przeprawa dla jednostek do 5 m wysokości odbywać się będzie na bieżąco.
Budowa mostu jest jednym z elementów drugiego etapu budowy drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską. W ramach tego kontraktu, na rzece Elbląg wykonywana jest obudowa brzegów na odcinku o długości około 10,4 km i roboty czerpalne na odcinku 3,8 km. Brzegi wzdłuż rzeki Elbląg są obudowywane konstrukcją hydrotechniczną, na odcinkach, na których przebudowywane są wały. Umocnienie brzegów jest realizowane w formie ścianki szczelnej, zwieńczonej żelbetowym oczepem. Ponadto, w celu ułatwienia dostępu do rzeki, budowane są dwie przystanie niskie wraz ze slipem do wodowania jednostek.
Zaawansowanie prac przy obudowie brzegów wynosi 80 proc. Pozostały również do zrealizowania roboty czerpalne na odcinku 3,8 km od początku Zalewu w górę rzeki Elbląg, wstrzymane ze względu na ochronę ryb, które odbywają tarło. Prace zostaną wznowione we wrześniu.
Wykonawcą prac jest Budimex. Umowa została podpisana w kwietniu 2021 roku i ma wartość ponad 574 mln zł.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.