Wykonawca odcinka drogi S19 pod Rzeszowem montuje już tarczę, która wydrąży tunel. Maszyna będzie złożona m.in. z elementów, które pokonały gigantycznym ponadgabarytowym transportem trasę przez Polskę.
Specjalna maszyna na potrzeby budowy S19 została wyprodukowana w Hiszpanii. Jej największe części ruszyły w drogę do Polski na początku września ub. roku. Najpierw dotarły do portu w Szczecinie, potem po Odrze do Opola, a dalej gigantyczny transportem drogowym – nie najkrótszą, lecz odpowiadającą gabarytom trasę – na Podkarpacie.
Teraz nadszedł czas na montaż elementów „Karpatki” (nazwa wybrana w internetowym konkursie) w segmenty. Do tego celu wykorzystane będą specjalne żurawie gąsienicowe o udźwigu od 300 do 650 ton. Po zmontowaniu maszyna będzie miała 112 m długości i 4 tys. ton wagi. Średnica tarczy to 15,2 m.
TBM wydrąży ponad 2-kilometrwy tunel na odcinku S19 Rzeszów Południe – Babica. Wykonawcą odcinka jest konsorcjum Mostostalu Warszawa i Acciona Construcción.
– Budowa odcinka drogi ekspresowej S19 od węzła Rzeszów Południe do węzła Babica jest najbardziej zaawansowanym zadaniem, które realizujemy dla Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. Skala budowy, technologia, know-how i specjalistyczny sprzęt TBM jest nieporównywalny z większością inwestycji projektowanych i realizowanych obecnie w Polsce – mówi Jorge Calabuig Ferre, wiceprezes Zarządu Mostostalu Warszawa. – Podjęcie się przez nas tak ciekawej, a jednocześnie tak trudnej technologicznie budowy jest znakiem rozwoju, jaki w ostatnich latach poczyniliśmy, jak również potwierdzeniem naszej silnej pozycji jako czołowego generalnego wykonawcy inwestycji infrastrukturalnych w Polsce – dodaje.
Cały odcinek będzie miał ok. 10,4 km długości. W ramach inwestycji powstanie również sześć estakad, dwa wiadukty, bezkolizyjny przejazd w ciągu DK-19 oraz przejazd pod trasą S19 oraz trzy przejścia dla zwierząt i węzeł Babica.
Kluczowym elementem inwestycji będzie ponad 2-kilometrowy tunel. W tunelu zaplanowano 32 punkty alarmowe, 28 nisz ratunkowych i 28 hydrantów. Tunel będzie wyposażony w wentylację poprzeczną. Jak informuje wykonawca, dopływ świeżego powietrza będzie odbywał się od dołu na całej długości tunelu, natomiast odprowadzanie zużytego powietrza ma się odbywać specjalnymi portalami.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.