Ważny krok do fuzji Orlenu z Lotosem. Przedstawiono dziś partnerów fuzji na rynku paliwowym. Są nimi koncern Saudi Aramco, który obejmie 30 proc. udziałów Lotosu, węgierski Mol, który zgodnie z wymogami Unii Europejskiej przejmie ponad 400 stacji należących do koncernu oraz polska firma Unimot, która będzie partnerem Orlenu w zakresie produkcji asfaltów.
– To historyczny dzień, bardzo ważny dla naszej gospodarki, ale też bardzo ważny dla gospodarki całego regionu – powiedział Daniel Obajtek, prezes Grupy Orlen. – Polityka klimatyczna, uregulowania rynku, presja regulacyjna, presja rynku wymaga transformacji, szybkich zdecydowanych kroków. Tylko podmiot zdywersyfikowany może przeprowadzić transformację, bo to wymaga środków, zaangażowania, technologii – mówił prezes Orlenu nawiązując do rozpoczętego procesu łączenia Orlenu z Lotosem. – Będzie to połączenie przez przejecie. Wchłaniamy nie wydając środków. Skarb Państwa zwiększa swój udział w zintegrowanym koncernie – przypomniał Daniel Obajtek.
Podczas konferencji prasowej w Warszawie w środę przedstawiono partnerów strategicznych fuzji, co jest zarazem krokiem w kierunku zrealizowania środków zaradczych UE związanych z przeciwdziałaniem koncentracji na rynku.
Strategicznym partnerem, który przejmie 30 proc. wydzielonej rafinerii gdańskiej, rynek hurtowy oraz część paliwa lotniczego jest firma Saudi Aramco. – Saudi Aramco nie idzie z trendami, Saudi Aramco wytycza trendy, jest największym producentem ropy naftowej, globalnym liderem w segmencie ropy i gazu – mówił Daniel Obajtek.
Wraz z umową dotyczącą strategicznego partnerstwa zawarte zostały trzy dodatkowe umowy – to umowa ramowa w zakresie analiz i inwestycji w petrochemię, dotycząca badan i rozwoju, a także umowa na dostawę ropy.
Drugim strategicznym partnerem jest węgierska firma Mol, która zgodnie z wymogami Komisji Europejskiej przejmie ponad 400 stacji należących do polskiego koncernu. – Zbywamy je na rzecz Mola, ale Mol zbywa na rzecz koncernu 200 stacji – 150 na Węgrzech i ponad 40 na Słowacji. Te 400 stacji w zetknięciu z tymi dwustoma, które przejmujemy ma podobny poziom EBITDY – powiedział Daniel Obajtek. – Za pozostałe środki które otrzymujemy za sprzedaż stacji negocjujemy pozyskanie następnych ponad 100 stacji w regionie – powiedział.
Jak dodał, oprócz stacji, które zostaną odsprzedane i kupione, zostaje jeszcze ponad 100 stacji Lotosu tam, gdzie na mikrorynkach nie dochodzi do koncentracji rynku. Te stacje przejdą rebranding i będą funkcjonowały pod marką Orlen.
Partnerem Orlenu w zakresie asfaltów i logistyki jest natomiast polska firma Unimot. Partnerstwo w zakresie biopaliw zawarto z firmą Rossi Biofuel Zrt.
Przychody podmiotu, który powstanie w wyniku fuzji Lotosu i Orlenu, według słów Daniela Obajtka, mają sięgać 220 mld zł.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.