GDDKiA otworzyła oferty w przetargu na projekt i budowę drogi ekspresowej S19 Lutcza – Domaradz. To 6 km drogi, w skład której wchodzi kilometrowy tunel. Dwa poprzednie przetargi zostały unieważnione z uwagi na cenę. Czy podejście „do trzech razy sztuka” się opłacało?
Inwestor przygotował na realizację tego odcinka 1,216 mld zł. Najtańsza oferta złożona przez konsorcjum Mirbudu, Kobylarni i Interbudomontażu została wyceniona na 1,384 mld zł.
W sumie wpłynęło 6 ofert. Pozostali wykonawcy wycenili następująco: Kolin Insaat Turizm Sanayi ve Ticaret – 1,416 mld zł, Stecol – 1,447 mld zł, konsorcjum Budimex i Gülermak – 1,489 mld zł, Porr – 1,514 mld zł oraz China Road and Bridge Corporation – 1,649 mld zł.
Poza ceną (z wagą 60 proc.) inwestor będzie brał pod uwagę przedłużenie okresu gwarancji jakości na wyposażenie tunelu, Centrum Zarządzania Tunelem i budynków technicznych oraz na ekrany akustyczne, instalacje zasilające i konstrukcje wsporcze (20 proc.), przedłużenia okresu gwarancji jakości na obiekty mostowe wraz z ich wyposażeniem (10 proc.), a także przedłużenie okresu gwarancji jakości na tunel oraz konstrukcje oporowe w tym portale tunelu (10 proc.).
Podobnie jak za pierwszym, tak i za drugim, jak i za trzecim razem wszystkie oferty przekraczają budżet inwestora. Gdyby spojrzeć tylko na ofertę z najniższą ceną, najtaniej było przy pierwszym podejściu – najniższa oferta miała wartość 1,351 mld zł (Kolin). Ta firma jednak kolejnych postępowaniach zwiększała wartość swojej oferty.
Konsorcjum, które jest najtańsze obecnie – odwrotnie. Najwyżej wyceniało prace za pierwszym razem – 1,746 mld zł, w kolejnych postępowaniach schodząc z ceny. W ostatnim przetargu na pewne zmniejszyły się różnice między poszczególnymi ofertami. Zarówno w pierwszym, jak i drugim postępowaniu najdroższa propozycja była warta ponad 2 mld zł, teraz jest to 1,649 mld zł.
źródło: GDDKiA Rzeszów
Do wybudowania w ramach planowanej inwestycji jest 6,4 km drogi ekspresowej z dwiema jezdniami po dwa pasy ruchu oraz z tunelem o długości ok. 1 km. Dwunawowy tunel powstanie pod górą Hyb.
Droga będzie budowana w trudnych warunkach związanych z występowaniem tzw. fliszu karpackiego. gającą, lecz w efekcie finalnym kierowcy zyskają jedną z ciekawszych tras widokowych w województwie podkarpackim.
Częścią inwestycji będzie także węzeł drogowy Domaradz na przecięciu S19 z DW-886 oraz tymczasowy łącznik z drogą krajową nr 19 w miejscowości Lutcza. Ten ostatni jest wynikiem etapowania budowy S19 między Jawornikiem a Domaradzem i podziałem na dwa odcinki realizacyjne: Jawornik - Lutcza i Lutcza – Domaradz. Docelowo, po wybudowaniu odcinka Jawornik - Lutcza, droga ekspresowa S19 nie będzie łączyła się z DK-19 w Lutczy – informuje GDDKiA.
Zaplanowano także budowę estakady, trzech mostów, pięciu wiaduktów oraz górnego przejścia dla zwierząt. W Domaradzu powstać ma Obwód Drogowy gdzie zlokalizowane zostanie Centrum Zarządzania Tunelami na potrzeby tuneli w ciągu drogi ekspresowej S19 w województwie podkarpackim. Przewidziano także dwa całodobowe lądowiska dla śmigłowców Lotniczego Pogotowia Ratunkowego.