Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad wskazała najkorzystniejszą ofertę w przetargu na realizację drogi ekspresowej S16 w województwie podlaskim na odcinku Knyszyn – Krynice. Jeżeli nie wpłyną odwołania, możliwe będzie podpisanie umowy z konsorcjum Mirbudu i Kobylarni o wartości blisko 315 mln zł.
Droga ekspresowa S16 docelowo ma połączyć Olsztyn przez Ełk z węzłem drogowym wokół Białegostoku. Cała trasa ma mieć ok. 230 kilometrów. Jej realizacja jest stosunkowo najbardziej zaawansowana pomiędzy Olsztynem a Mrągowem – duża część tego odcinka istnieje bądź znajduje się na finalnym etapie realizacji prac budowlanych. Coraz bliższa jest również perspektywa rozpoczęcia realizacji odcinka w województwie podlaskim, nieopodal Białegostoku.
W odniesieniu do odcinka Knyszyn – Krynice, o którym mowa, Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad rozstrzygnęła przetarg na realizację inwestycji w systemie “projektuj i buduj”. Oferta złożona przez konsorcjum Mirbudu i Kobylarni, wyceniona na niespełna 315 mln zł, została uznana za najbardziej korzystną przez zamawiającego. Jeżeli nie wpłyną odwołania, GDDKiA będzie mogła podpisać umowę z wykonawcą w najbliższym czasie. Nowy odcinek zaplanowano pomiędzy węzłem w rejonie Knyszyna, w którym przewidziano połączenie z drogą ekspresową S8 w kierunku Augustowa, a węzłem Dobrzyniewo w rejonie Krynic, gdzie połączy się z drogą ekspresową S19, z którą będzie miał wspólny przebieg aż do węzła Białystok Zachód – z niego zaś będzie można kontynuować jazdę w kierunku Warszawy albo Lublina bądź zjechać do Białegostoku.
mat. pras. GDDKiA
Najdroższą ofertę w przetargu złożył Unibep, który oczekiwał za realizację kontraktu blisko 380 mln zł. O wyborze konsorcjum Mirbudu i Kobylarni przesądziła cena – choć w przetargu uwzględniono pozacenowe kryteria oceny ofert, w ich przypadku wszyscy potencjalni wykonawcy przedstawili w swoich ofertach identyczne parametry. Kryteria jakościowe dotyczyły przedłużenia okresu gwarancji jakości ekrany akustyczne wraz z ich posadowieniem, instalacje zasilające, konstrukcje wsporcze oraz na obiekty mostowe wraz ich z wyposażeniem. Co istotne, nawet najdroższa oferta została wyceniona na dużo niższą kwotę niż szacunkowa wartość inwestycji, którą GDDKiA określiła na 440 mln zł.
Wybrany wykonawca będzie miał 39 miesięcy na realizację inwestycji, począwszy od dnia podpisania umowy. W fazie robót budowlanych w rzeczonym okresie nie zostaną uwzględnione miesiące zimowe. Odcinek Knyszyn – Krynice zostanie zbudowany w układzie 2x2, a nośność nawierzchni umożliwi przenoszenie obciążeń na poziomie 11,5 ton na oś. Obydwie jezdnie zostaną oddzielone od siebie pasem o szerokości 5 metrów. Powstanie szereg obiektów inżynieryjnych – trzy wiadukty, cztery przejścia dla zwierząt oraz dwa przepusty. Co ciekawe, od wykonawcy będzie zależało, czy zastosowana zostanie nawierzchnia asfaltowa bądź betonowa.