fot. Radosław Drożdżewski (Wikimedia Commons) / lic. CC BY-SA 3.0Istniejący fragment drogi ekspresowej S10 między Szczecinem a Stargardem
Konsorcjum Mirbudu i Kobylarni złożyło najbardziej korzystną ofertę w przetargu na realizację w systemie “projektuj i buduj” drogi ekspresowej S10 na odcinku Recz – Cybowo. Oferent wycenił realizację nieco ponad 15-kilometrowego odcinka na 647 mln zł. Jeśli nie wpłyną odwołania, możliwe będzie podpisanie umowy.
Ostatnie postępowanie przetargowe dotyczące realizacji drogi ekspresowej S10 w województwie zachodniopomorskim zostało rozstrzygnięte. Przypomnijmy, że Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad ogłosiła łącznie osiem przetargów na realizację odcinków pomiędzy Szczecinem a Piłą. Pięć przetargów wygrał dotychczas Budimex, zaś po jednym Grupa NDI oraz konsorcjum Mirbudu i Kobylarni. W przypadku odcinka Recz – Cybowo przetarg ogłoszony został w ubiegłym roku we wrześniu, zaś w grudniu doszło do otwarcia ofert. W dniu 5 kwietnia GDDKiA rozstrzygnęła przetarg.
Głównym kryterium oceny ofert była oczywiście cena – z tego tytułu potencjalni wykonawcy mogli uzyskać do 55% punktów. Łącznie 40% punktów mogło zostać przyznanych z tytułu przedłużenia okresu gwarancji – maksymalnie po 20% na ekrany akustyczne oraz obiekty mostowe. Zamawiający brał również pod uwagę zagospodarowanie na placu budowy pozyskanego destruktu asfaltowego, za które można było otrzymać 5%.
15 kilometrów i kilkadziesiąt obiektów inżynieryjnych
Za najbardziej korzystną została uznana oferta złożona przez konsorcjum Mirbudu i Kobylarni, który wycenił realizację nieco ponad 15-kilometrowego fragmentu na 647 mln zł. Trasa ma rozpocząć się za węzłem Recz, powstałym w ramach sąsiedniego odcinka, a następnie przebiegać na północ względem istniejącej drogi krajowej nr 10. Bezpośrednio przy istniejącej DK nr 10 nowy fragment będzie przebiegał na wschód od miejscowości Słutowo. W rejonie Żółwina zaplanowano węzeł z drogą powiatową. Następnie zaplanowano przebieg wzdłuż linii kolejowej – najpierw na południe od niej, zaś od rejonu Prostyni na północ. Odcinek zakończy się kilometr na wschód za mostem nad rzeką Drawą przed planowanym węzłem Cybowo, nieopodal Kalisza Pomorskiego.
Zgodnie z decyzją o środowiskowych uwarunkowaniach, zatwierdzającą ostateczny przebieg trasy, na trasie powstanie aż 47 przepustów dla płazów i małych zwierząt. Z myślą o dużych zwierzętach zaplanowano 3 przejścia dolne oraz 4 przejścia górne. W przypadku pozostałych obiektów inżynieryjnych oprócz wspomnianego mostu nad rzeką Drawą powstanie 6 wiaduktów.
Zakończenie prac w 2028 roku
Wykonawca będzie miał 10 miesięcy, począwszy od dnia podpisania umowy, na opracowanie projektu budowlanego. Zakładając, że procedowanie wniosku o wydanie decyzji o zezwoleniu na realizację drogową zajmie 7 miesięcy, zaś wykonanie robót budowlanych 22 miesiące (z wyłączeniem okresów zimowych), nowy fragment powinien zostać udostępniony kierowcom w 2028 roku. GDDKiA zastrzega jednocześnie, że dotrzymanie tego terminu będzie uwarunkowanie sprawnością procesów administracyjnych i budowlanych.
Budowa drogi ekspresowej S10 jest obecnie jedną z największych inwestycji realizowanych przez GDDKiA. Docelowo trasa będzie liczyła ok. 410 kilometrów, łącząc Szczecin z aglomeracją warszawską przez Piłę, Bydgoszcz i Toruń. 35-kilometrowy przebieg pomiędzy Toruniem a Włocławkiem będzie pokrywał się z istniejącą autostradą A1 – w celu zapewnienia adekwatnych parametrów w zakresie przepustowości zaplanowano budowę trzeciego pasa.
Obecnie najbardziej zaawansowana jest realizacja fragmentów pomiędzy Bydgoszczą a Toruniem. Na ogłoszenie przetargów czeka odcinek z Bydgoszczy dla Wyrzyska, dla którego wydana została decyzja środowiskowa. Trwa rozpatrywanie wniosku o jej wydanie w odniesieniu do odcinka Piła – Wyrzysk. Realizacja wszystkich brakujących odcinków drogi ekspresowej S10 została uwzględniona w Rządowym Programie Budowy Dróg Krajowych do 2030 roku.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.