Od wielu miesięcy samorządy i politycy toczyli bój o brakujące południowe odcinki drogi ekspresowej S3. Budowę trasy z Sulechowa do Bolkowa zapewniono już w załączniku nr 5 do Programu Budowy Dróg Krajowych na lata 2011-2015, odcinki między tymi miastami umieszczono też w projekcie programu na lata 2014-2020. Wątpliwości niektórych posłów budzi natomiast brak ujęcia na liście podstawowej trasy S3 na północ od Szczecina.
S3 do Szczecina powinna być jednym z priorytetów?
Poseł Arkadiusz Litwiński w swoim piśmie do premier Ewy Kopacz zwraca uwagę na to, że opublikowany na początku listopada projekt Programu Budowy Drog Krajowych na lata 2014-2020 uwzględnił niewielki zakres realizacji brakujących odcinków drogi ekspresowej S3 w województwie zachodniopomorskim, mniejszy niż wynika to z możliwości i poziomu przygotowania inwestycji na tej trasie.
Arkadiusz Litwiński wspomina o konieczności eliminacji wąskiego gardła w postaci brakującego około 20-kilometrowego odcinka drogi S3 pomiędzy Miękowem i Brzozowem. „Poziom przygotowania inwestycji pozwala przystąpić w przyszłym roku do procedury przetargowej w stosowanym obecnie modelu ‘projektuj i buduj’” – pisze poseł.
Drugim odcinkiem jest droga S3 z Troszyna do Świnoujścia, w przypadku którego przygotowania są mniej zaawansowane. Fragment trasy ekspresowej łączącej Szczecin ze Świnoujściem został umieszczony na liście rezerwowej inwestycji w projekcie PBDK 2014-2020.
Obietnice premier bez pokrycia
Zdaniem posła pominięcie w projekcie nowego programu budowy dróg odcinka S3 Miękowo – Brzozowo „pozostawałoby w kolizji z deklaracją premier wygłoszoną w expose, faktycznymi możliwościami i powszechnym oczekiwaniem społeczności regionu, mediów i środowisk gospodarczych”. Przypomnijmy, że w expose Ewa Kopacz obiecała, że w latach 2014-2020 „oddamy do użytku pełną sieć […] dróg ekspresowych, żeby wymienić tylko S3 […]”.
Wobec tego, że od ponad miesiąca poseł nie otrzymał od minister infrastruktury i rozwoju odpowiedzi na interpelację w sprawie brakujących odcinków drogi ekspresowej S3, żąda od premier wyjaśnień dotyczących tego, czy odcinek drogi ekspresowej łączącej Miękowo i Brzozowo zostanie umieszczony na liście podstawowej PBDK 2014-2020.
Pewna budowa 5-kilometrowego odcinka
Jeżeli Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju nie dokona zmian w projekcie PBDK 2014-2020, to w nowej perspektywie w województwie zachodniopomorskim powstanie jedynie obwodnica Brzozowa w ciągu S3 o długości 4,8 km. Natomiast cały odcinek ze Szczecina do Świnoujścia wpisany na listę rezerwową programu ma niemal 70,9 km, a budowa całości może pochłonąć ponad 2,3 mld zł. Obwodnica Brzozowa może powstać w latach 2016-2019, a wydatki z KFD na jej budowę szacuje się na około 92,5 mln zł.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.