– Nowy Program Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-2020 czeka na wpisanie do programu prac Rady Ministrów. Powinien on ujrzeć światło dzienne w ciągu tygodnia, dwóch – zapowiada Rafał Nowak, dyrektor Departamentu Dróg i Autostrad w MIR.
Rafał Nowak podkreślił, że mamy do czynienia z projektem programu. Inwestycje w nim zawarte bazują na Strategii Rozwoju Transportu do 2020 roku (z perspektywą do roku 2030) oraz z Dokumentu Implementacyjnego do SRT. – Mniej więcej inwestycje zabezpieczone w DI odpowiadają tym, które są lub znajdą się w nowym programie – dodał dyrektor. Program na lata 2014-2020 obejmuje lata 2014-2023, co jest zgodne z zasadą rozliczania środków europejskich N+3 dla nowej perspektywy.
Obecnie w Polsce obowiązuje PBDK na lata 2011-2015, uzupełniony o dwa ważne załączniki nr 5 i 6. Zgodnie z zapowiedzią dyrektora Nowaka, inwestycje w nich zawarte zostaną odzwierciedlone w PBDK na lata 2014-2020. W nowej perspektywie będziemy mieć do wydania w sumie niemal 93 mld zł na inwestycje drogowe. Inwestycje z załącznika nr 5 dają w sumie 67 mld zł, a z załącznika nr 6 5,2 mld zł. Do tego zostanie jeszcze dodane 20 mld zł.
– Co osiągniemy pod względem kilometrażu: 1800 km dróg ekspresowych i autostrad. Zakładamy, że będzie realizowanych kolejnych kilkanaście obwodnic w ciągach dróg ekspresowych i krajowych. W programie przewidujemy również zabezpieczenie środków na zadania kontynuowane w ramach starej perspektywy finansowej – wyjaśnił Rafał Nowak podczas Targów Infrastruktura 2014.
Dyrektor tłumaczył, że celem Ministerstwa Infrastruktury i Rozwoju jest dopełnianie istniejących ciągów dróg, a nie budowanie nowych odcinków, które nie będą połączone z innymi ważnymi trasami. Dodał, ze w ramach nowego programu na lata 2014-2020 powstanie lista rezerwowa zawierająca dodatkowe inwestycje mogące liczyć na sfinansowanie i powstanie nowej perspektywie.
Rafał Nowak nie ukrywał, że przy realizacji inwestycji konieczne będzie bazowanie na dofinansowaniu unijnym, gdyż finansowanie budów z budżetu państwa jest obwarowane wieloma warunkami. – Przewidujemy, że zadłużenie Krajowego Funduszu Drogowego będzie wzrastać dynamicznie, szukamy nowych źródeł przychodów do KFD – oznajmił przedstawiciel MIR.
Kwestie związane z perspektywą unijną na lata 2014-2020 oraz inwestycjami będą poruszane podczas II Kongresu Infrastruktury Polskiej, który odbędzie się 5 listopada br. w Krakowie. Więcej informacji znajdziesz na stronie TOR Konferencje. Organizatorem jest Stowarzyszenie Inicjatywa dla Infrastruktury.