wlados wlados
Budowa tunelu jest ujęta w Programie Budowy Dróg Krajowych na lata 2011-2015, na liście zadań, których realizacja przewidywana jest po roku 2013. Do PDBK wpisany jest obecnie koszt tej inwestycji aż 1,27 mld zł. Ma to związek z koncepcją z 2009 r., zakładającą budowę dwóch nitek tunelu po dwa pasy. W 2010 r. uzyskano decyzję o uwarunkowaniach środowiskowych dla tego wariantu. Należy jednak podkreślić, iż wiele wskazuje, że jest to już najprawdopodobniej kwota nieaktualna.
– Ministerstwo poprosiło Miasto Świnoujście o przedstawienie konkretnej propozycji finansowania inwestycji, biorącej pod uwagę możliwości pozyskania środków w ramach partnerstwa prywatno-publicznego oraz w oparciu o własne środki pochodzące z podatku od nieruchomości w związku z uruchomieniem terminalu LNG w Świnoujściu. Dostępne analizy i koncepcje zostały przez MIR przekazane do spółki Polskie Inwestycje Rozwojowe – czytamy w oświadczeniu przesłanym nam przez biuro prasowe MIR.
Przypomnieć należy, że ekspertyza przedstawiona przez władze Świnoujścia w MIR zakłada znacznie niższy koszt budowy tunelu niż kosztorys obowiązujący od 2009 r. Władze portowego miasta lansują bowiem obecnie pomysł budowy tylko jednej nitki, a szacowany obecnie koszt (zgodnie z ekspertyzą przygotowaną pod koniec 2009 r.) to 630 mln zł. Zgodnie z pomysłem UM Świnoujście, ze środków unijnych mogłoby pochodzić ok. 500 mln zł, a pozostałą kwotę miasto wyasygnowałoby we własnym zakresie. Wkład własny Świnoujścia mógłby pochodzić, według różnych wariantów, ze środków inwestora zewnętrznego (w ramach partnerstwa publiczno-prywatnego), kredytu (spłacanego m.in. z podatku, który Świnoujście będzie otrzymywać od Polskiego LNG) bądź też z opłat za przejazd tunelem, gdyż jeden z wariantów zakłada, że będzie on płatny.
Arkadiusz Litwiński, zachodniopomorski poseł PO, pytany przez nas przed kilkoma dniami o szansę na realizację tunelu w Świnoujściu w najbliższych latach (w perspektywie 2014-20), powiedział że spodziewam się w najbliższych tygodniach konkluzji ze strony rządowej odnośnie tej inwestycji.