– Zakładamy, że na przełomie I i II kwartału przyszłego roku powinno nastąpić przyjęcie planu budowy dróg na lata 2014-2020 – informuje w Sejmie Zbigniew Rynasiewicz, wiceminister infrastruktury i rozwoju.
93 mld zł na inwestycje drogoweWiceminister wyjaśniał, że konieczne jest wykonanie strategicznej oceny oddziaływania na środowisko oraz przeprowadzenie konsultacji społecznych. – Uważamy, że potrwa to około trzech miesięcy i później należy się spodziewać prac już w ramach samej Rady Ministrów – mówił.
Na realizację PBDK 2014-2020 Polska będzie miała do dyspozycji około 93 mld zł. – Dlatego też lista inwestycji nie może być nieograniczona. Te pieniądze w dużym stopniu ograniczają zakres tego, co chcielibyśmy w kraju zrobić. Obecna lista została sporządzona w oparciu o obiektywne kryteria zawarte w Dokumencie Implementacyjnym do SRT 2020 – informował Zbigniew Rynasiewicz.
Wiceminister przypomniał, że
projekt Programu Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-2020 nie posiada jeszcze ostatecznego kształtu. Do tej pory udało się zakończyć uzgodnienia międzyresortowe projektu, a prawdopodobnie od poniedziałku ruszą konsultacje publiczne. Kolejnym etapem będzie strategiczna ocena oddziaływania na środowisko. – Dopiero później dokument ten zostanie przyjęty przez Radę Ministrów – wyjaśniał Zbigniew Rynasiewicz.
Nie tylko nowe inwestycjeWiceminister infrastruktury i rozwoju poruszył też kwestię utrzymania dróg i zarządzania nimi. – MIR określiło zapotrzebowanie na wydatki z budżetu państwa na te działania w latach 2014-2023 na poziomie około 48,7 mld zł. Chcemy, aby z tych środków były finansowane zadania polegające na pracach przygotowawczych, remontach, utrzymaniu i przebudowie dróg – wyliczał.
Z analiz przeprowadzonych przez GDDKiA wynika, że zapotrzebowanie finansowane na takie inwestycje utrzymaniowe sięga 4,2 mld zł rocznie dla całej sieci. – Do tej kwoty należałoby doliczyć środki w zakresie zarządzania oraz przygotowania inwestycji drogowych. Oznacza to, że suma 48,7 mld zł jest niezbędna, aby we właściwy sposób zarządzać siecią dróg krajowych i ekspresowych w Polsce – oświadczył wiceminister.