Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju będzie gotowe wprowadzić nowy system poboru opłat od 2018 roku – wynika z wypowiedzi wiceministra Pawła Olszewskiego dla PAP. Resort jest w fazie przygotowań nowych rozwiązań dotyczących uniwersalnego elektronicznego systemu poboru opłat.
Nowy operator za trzy lata?
Przetarg na elektroniczny system poboru opłat miałby zostać ogłoszony zgodnie z harmonogramem w połowie 2016 roku. Rok 2017 upłynąłby na testach systemu, którego wdrożenia należałoby się spodziewać od 2018 roku.
Olszewski przypomina, że umowy koncesyjne są z kolei skonstruowane tak, że bramki autostradowe maja być na nich stosowane do 2035 roku, jednak zdaniem wiceministra nie ma uzasadnienia decyzja o likwidacji bramek, gdyż wiązałaby się ona z dużymi kosztami finansowymi.
Ministerstwo pracuje teraz nad znalezieniem nowego rozwiązania. – Ono powinno mieć wspólny mianownik dla wszystkich autostrad tak, aby opłaty były pobierane elektroniczne i tym samym przejazdy przez autostrady były płynne – mówi PAP Olszewski.
Co z koncesjonariuszami?
W połowie kwietnia 2015 roku szefowa MIR Maria Wasiak mówiła, że co prawda do rozmów w sprawie nowego systemu poboru opłat nie zostaną zaproszeni koncesjonariusze, gdyż zmiana umów z nimi wygenerowałaby zbyt duże koszty, jednak jeden z nich – Stalexport Autostrada Małopolska – deklaruje chęć i gotowość do dołączenia do systemu viaTOLL.
Koncesjonariusz forsuje wprowadzenie tego systemu na trasie A4 z Krakowa do Katowic, dzięki czemu udałoby się wyeliminować problemy związane z małą przepustowością punktów manualnego poboru opłat.
Zapraszamy na III Kongres Infrastruktury Polskiej, który odbędzie się 8 października 2015 roku w Łodzi. W tym roku wśród poruszanych tematów znajdzie się między innymi rola funduszy prywatnych w budownictwie infrastrukturalnym oraz kwestia relacji między członkami procesu inwestycyjnego.
Więcej informacji o Kongresie znajdziesz tutaj.