Rynek Infrastruktury
Koniec programu schetynówek?
Zgodnie z projektem, JST będę mogły otrzymywać dotacje z budżetu państwa na zadania związane z budową lub przebudową dróg publicznych powiatowych i gminnych. W budżecie państwa stworzona będzie rezerwa celowa przeznaczona na finansowania zadań dotyczących „budowy lub przebudowy skrzyżowań dróg publicznych powiatowych i gminnych z drogami krajowymi realizowanych przez JST”.
Z projektu wynika, że zmiany w ustawie o dochodach JST polegają na zastąpieniu obecnego Narodowego Programu Przebudowy Dróg Lokalnych, który obowiązuje w latach 2015-2016, nowym mechanizmem, który zapewni dofinansowanie inwestycji na rogach lokalnych. Będzie on w dużej części opierał się na już istniejącym programie schetynówek.
Nowy mechanizm pomocy samorządom
Nowe wsparcie dla JST dotyczące dofinansowania budowy lub przebudowy dróg lokalnych będzie polegało na stworzeniu rezerwy celowej na dofinansowanie tych zadań. Wsparcie będzie mogło wynieść maksymalnie 50 procent kosztów realizacji zadania.
Podziału środków będzie dokonywał minister właściwy ds. transportu zamiast obecnie działającego ministra właściwego ds. administracji publicznej. Co roku minister będzie dokonywał podziału rezerwy. Nabór wniosków będzie przeprowadzany, jak do tej pory, przez wojewodę.
Skąd wziąć pieniądze na dotacje?
Środki na rezerwę będą pochodzić ze środków budżetu państwa oraz z wpłaty Lasów Państwowych, która ma stanowić równowartość 2 procent przychodów przez nie uzyskanych ze sprzedaży drewna. Taka wpłata jest możliwa dzięki uchwalonej 24 stycznia tego roku nowelizacji ustawy o lasach, która nakłada na Lasy Państwowe obowiązek odprowadzania do państwowej kasy wspomniane 2 procent przychodów.
W czerwcu podczas posiedzenia w Sejmie posłowie ostrzegali, że w nowej perspektywie unijnej samorządy nie będą mogli tak łatwo uzyskać wsparcia z UE na drogi gminne i powiatowe. Argumentowali, że inwestycje na trasach lokalnych powinny być w większym stopniu dotowane z budżetu państwa.
Problematyka finansowania samorządowych inwestycji infrastrukturalnych będzie poruszana podczas II Kongresu Infrastruktury Polskiej, który odbędzie się 5 listopada br. w Krakowie. Więcej informacji wkrótce na stronie TOR Konferencje. Organizatorem jest Stowarzyszenie Inicjatywa dla Infrastruktury.