Jak zapewnić niezakłócone łańcuchy dostaw w czasie kryzysu związanego z Covid zastanawiali się ministrowie transportu krajów Unii Europejskiej wspólnie z komisarz ds. transportu Adiny Vălean.
Podczas spotkania online rozmawiano o koordynacji działań związanych z transportem towarów podczas pandemii oraz planie awaryjnym dla europejskiego sektora transportu towarowego w czasie pandemii.
Ministrowie poparli przygotowanie takiego planu przez Komisję Europejską. Wskazali także, że warto rozważyć opracowanie takiego planu także dla transportu pasażerskiego.
W spotkaniu uczestniczyli szefowie resortu infrastruktury – Andrzej Adamczyk i Rafał Weber. Jak poinformowano w komunikacie, w swoim wystąpieniu minister Adamczyk zwrócił uwagę na potrzebę koordynacji podejścia na poziomie Unii, przy uwzględnieniu najlepszych praktyk stosowanych w państwach.
– Należy unikać wszelkich ograniczeń i utrudnień w swobodnym przepływie towarów i pracowników transportu, a podczas pandemii lub innego kryzysu niezbędna infrastruktura i usługi transportowe muszą pozostać funkcjonalne – powiedział minister Andrzej Adamczyk.
Zaapelował jednocześnie do Komisji Europejskiej o dokonanie przeglądu obowiązujących aktów prawnych, w tym Pakietu Mobilności I. Minister wskazał, że szereg zawartych w nim wymogów może istotnie utrudnić efektywne funkcjonowanie transportu drogowego w sytuacji kryzysowej.
– Niektóre rozwiązania Pakietu Mobilności I nie sprawdzą się w sytuacjach kryzysowych, a wręcz mogą zaszkodzić europejskiemu transportowi w czasie kryzysu. Dopuszczenie dodatkowych elastyczności, wprowadzanych z poszanowaniem bezpieczeństwa na drogach, wpłynęłoby korzystnie na płynność dostaw towarów i ograniczenie rozprzestrzeniania się pandemii – powiedział minister Andrzej Adamczyk.
Konkluzja z debaty Rady UE ma być impulsem do dalszych działań na rzecz zwiększenia gotowości sektora transportu na przyszłe pandemie.
Podczas zdalnego spotkania ministrów Komisja Europejska przedstawiła także informacje w sprawie nowego projektu legislacyjnego dotyczącego Jednolitej Europejskiej Przestrzeni Powietrznej (SES).
Minister Andrzej Adamczyk wyraził oczekiwanie, że projekt reformy Jednolitej Europejskiej Przestrzeni Powietrznej stanie się bardzo istotnym elementem odbudowy ruchu lotniczego po pandemii. Wskazał także na potrzebę przygotowania oceny skutków projektowanych przepisów, czego dotychczas zabrakło.
– Przygotowanie analizy skutków wpływu wydaje się być koniecznym warunkiem w pracach legislacyjnych nad każdym ważnym projektem. Pozwoliłoby to na uniknięcie wielu wątpliwości na wcześniejszym etapie i podejmowanie adekwatnych decyzji – powiedział minister Andrzej Adamczyk.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.