Ponad 4 mld zł wyniosły w ciągu dwóch lat wpływy z systemu e-Toll – poinformował resort infrastruktury, odpowiadając na interpelację jednego z posłów.
Od 1 lipca na autostradach zarządzanych przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad nie są już pobierane opłaty za przejazd dla samochodów osobowych, motocykli i pojazdów o łącznej dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 tony.
Poseł Witold Zembaczyński zauważył, że dotychczas opłaty za przejazdy autostradami rozliczano za pomocą wdrożonego w 2021 r., systemu e-TOLL (zastąpił viaToll), który był dość skomplikowany w obsłudze. – Wymagał zakupu e-biletów autostradowych na stacjach paliw, płatności przez Internet na stronie etoll.gov.pl lub za pomocą aplikacji w smartfonie lub innym urządzeniu mobilnym. Był on mało wygodny dla użytkowników, którzy musieli podawać numer rejestracyjny pojazdu, czas podróży oraz punkty wjazdu i wyjazdu z trasy, co często wzbudzało wątpliwości, co do zachowania poufności danych obywateli – ocenił w interpelacji do ministra infrastruktury i dodał, że „system e-TOLL wydaje się więc poważnym obciążeniem”.
Parlamentarzysta dociekał m.in., jaki był koszt wdrożenia systemu. Rafał Weber, sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury poinformował, że całkowity koszt budowy i wdrożenia nowego systemu poboru opłat za przejazd e-TOLL wyniósł 377,1 mln zł. – Są to faktyczne koszty systemu i są niższe niż planowano. Łączna kwota wydatków poniesionych z Krajowego Funduszu Drogowego na budowę i eksploatację systemu viaTOLL w latach 2011-2018 wyniosła 4,4 mld zł – wylicza Weber.
Polityk dodaje, że od czerwca 2021 roku, czyli od uruchomienia systemu e-TOLL do końca maja tego roku wpływy kształtują się na poziomie 4,1 mld zł. – Środki te stanowią jedno z głównych źródeł zasilania Krajowego Funduszu Drogowego, z którego finansowana jest rozbudowa sieci autostrad i dróg ekspresowych. Wpływy z systemu e-TOLL uplasowały się na poziomie wyższym, niż zostało to początkowo założone. W 2022 roku wpływy z Systemu Poboru Opłaty Elektronicznej osiągnęły najwyższą wartość od 2011 roku i wyniosły 2,1 mld zł – poinformował urzędnik.
Weber dodał również, że całkowity koszt obsługi systemu e-Toll od września 2021 r., do maja br. wyniósł 297,9 mln zł.
Przypomnijmy, że krytycznie o e-Toll wypowiada się Najwyższa Izba Kontroli. – Izba przyjrzała się nowemu Krajowemu Systemowi Poboru Opłat Drogowych. Wytknęła opóźnienia w jego wdrażaniu i wyliczyła spowodowane tym straty, które wyniosły ponad 573 miliony złotych – pisaliśmy kilka miesięcy temu.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.