Minister Infrastruktury i Budownictwa Andrzej Adamczyk podsumował dziś sto dni swojego urzędowania. Jako swój największy sukces wskazał uratowanie bydgoskiej Pesy. Potwierdzono zmiany w krajowym programie drogowym i procesie inwestycyjnym.
– Sto dni to tylko umowny wycinek czasu. Zwyczajowo po tym czasie podsumowuje się pierwsze działania i wskazuje na sprawy, które resort musi rozwiązać – powiedział, otwierając konferencję Andrzej Adamczyk. Wzięli w niej udział wszyscy wiceministrowie poza odpowiedzialnym za kolej Piotrem Stommą (jego nieobecność spowodowała choroba).
Minister Adamczyk podsumowanie rozpoczął od kwestii kontraktu na dostawę pociągów Dart. – Te sto dni to wielka satysfakcja z tego, że mieliśmy bezpośredni wpływ na uratowanie Pesy i bardzo mocno zagrożonego kontraktu na realizację dostawy 20 pociągów dla PKP Intercity – powiedział Andrzej Adamczyk. Więcej na ten temat
można przeczytać na portalu Rynek Kolejowy.
Program Budowy Dróg do zmiany
Po części „kolejowej” minister podsumował kwestie drogowe. – Bardzo się cieszę, że udało nam się tak głęboko zrewidować program budowy dróg i autostrad – powiedział. Jak dodał, jest również ogromna „lista absurdów w ruchu drogowym”, które jego ministerstwo chce zlikwidować.
Szczegółowe podsumowanie kwestii drogowych przedstawił wiceminister Jerzy Szmit. Jak podkreślił, Program Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-2023, który został przygotowany przez poprzedni rząd, opiewa na kwotę blisko 200 mld zł, ale finansowanie zapewniono jedynie na poziomie 107 mld zł.
– Podjęliśmy strategiczną decyzję, że zanim zaczniemy mówić o realnych zmianach w tym programie
musimy sprawdzić, jak można ograniczyć koszty budowy dróg. Dzięki temu sprawdzimy jaką część programu uda się zrealizować i co ewentualnie można do niego dodać. Pracujemy nad tym wspólnie z branżą budownictwa i już dziś odbędą się obrady komitetu sterującego tymi pracami – zapowiedział Szmit.
Zmiany w inwestycjach drogowych mają odbyć się na kliku polach: zamówień publicznych, zmian w prawie, dialogu z branżą czy zmiany sposobu finansowania budowy dróg w Polsce. Już w marcu mają być gotowe pierwsze propozycje zmian.
– Wolą rządu jest to, żeby powstawało jak najwięcej dróg – zarówno autostrad i ekspresówek, jak i dróg powiatowych i gminnych. Działania, które podjęliśmy służą przede wszystkim urealnieniu programu od strony kosztów – dodał Szmit, dodając, że w programie zabrakło odniesienia do pomiaru ruchu. Poinformował, że są już wstępne wyniki GPR realizowanego w 2015 roku.
Jak dodał minister Andrzej Adamczyk, szczególnie w dziedzinie dróg ekspresowych możliwe są takie rozwiązania, które udrożnią sieć, ale będą tańsze w realizacji, niż obecnie budowane drogi ekspresowe.
Usprawnić proces inwestycyjny
Za usprawnienie procesu inwestycyjnego odpowiada kolejny wiceminister – podsekretarz stanu Tomasz Żuchowski. W jego opinii, dotąd nie było gremium, które mogłoby zrealizować plan likwidacji barier w skutecznym prowadzeniu procesu inwestycyjnego. Jego zespół ma do końca roku przygotować gotowe narzędzie – projekt procesu inwestycyjnego, który będzie mógł zostać wykorzystany niezależnie od branży. – Stawiamy na rozwiązania systemowe – podkreślił.
Druga podniesiona przez niego kwestia to dialog trójstronny w sprawie odbudowy szkolnictwa zawodowego. Trzecim polem działania wiceministra jest opracowanie strategii rozwoju innowacyjności i konkurencyjności polskich firm sektora budowlanego.