Droga ekspresowa S17 na odcinku Piaski – Hrebenne jest inwestycją długo wyczekiwaną przez lokalną społeczność, bardzo ważną w kontekście nawet międzynarodowym – w taki sposób Paweł Gancarz, podsekretarz stanu w resorcie infrastruktury odpowiada na zarzuty padające ze strony jednej z posłanek.
Obecnie droga krajowa nr 17 na tym szlaku jest drogą jednojezdniową z dwoma pasami ruchu po jednym dla każdego kierunku. Nowa droga S17 będzie miała parametry drogi klasy S, a więc o przekroju dwujezdniowym z dwoma pasami ruchu w każdym kierunku.
W przypadku S17 Piaski-Hrebenne zakończony został etap prac przygotowawczych i w grudniu 2021 r. ogłoszone zostało postępowanie, którego wynikiem było zawarcie w dniu 28 listopada 2022 r. umowy z wykonawcą zadania w systemie projektuj i buduj.
Realizacja w tym systemie oznacza, że wykonawca opracowuje niezbędną dokumentację techniczną, w tym projekt budowlany, uzyskuje decyzję o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej, a potem na jej podstawie i zgodnie z nią wykonuje roboty budowlane. W przypadku odcinka drogi S17 Tomaszów Lubelski – Hrebenne wykonawca opracował niezbędne rozwiązania projektowe i we wrześniu 2023 r. złożył wniosek o wydanie decyzji ZRID.
Posłanka Małgorzata Gromadzka zauważyła, że przeciwko budowie trasy protestuje część mieszkańców Lubyczy Królewskiej, miasteczka położonego w pow. tomaszowskim, niedaleko granicy z Ukrainą. – Droga ekspresowa S17 naraża mieszkańców oraz ich dzieci na uciążliwy wpływ intensywnego ruchu samochodowego, w tym transportu ciężkiego, który na co dzień będzie odbywał się w niewielkiej odległości od istniejących domów, co spowoduje zakłócenie mirów domowych oraz spokoju w istniejącym Ośrodku Rehabilitacji przy ul. Szkolnej – oceniła w interpelacji do ministra infrastruktury.
Dodała, że plan drogi był uzgadniany ok. 20 lat wcześniej, natomiast przez kolejne lata miasteczko rozbudowało się i w miejscu planowanego przebiegu drogi dopuszczono zabudowę rodzinną i usługową.
Zmian już jednak nie będzie
Paweł Gancarz, podsekretarz stanu w resorcie infrastruktury przypomniał, że kwestia określenia przebiegu drogi stanowiła przedmiot i zakres procesu przygotowawczego, który dla tego odcinka drogi S17 został już zrealizowany i zakończony.
– Przebieg drogi oraz sposób jej powiązania z terenami przyległymi został w sposób ostateczny określony w decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach realizacji przedsięwzięcia wydanej przez Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Lublinie. Decyzja taka została wydana w 2016 r. i zyskała walor ostateczności. Rozwiązania określone w decyzji stanowiły podstawę prowadzenia dalszych prac projektowych, w postaci opracowania koncepcji programowej – zauważył Gancarz.
Dodał, że droga ekspresowa S17 na odcinku Piaski – Hrebenne, a de facto łącząca Lublin z granicą państwa jest „inwestycją długo wyczekiwaną przez lokalną społeczność, bardzo ważną zarówno w kontekście lokalnym, regionalnym jak też krajowym, a nawet międzynarodowym”.
– Na tym etapie zaawansowania inwestycji zmiana przebiegu S17 wiązałaby się z rozpoczęciem od nowa prac projektowych na dłuższym fragmencie i wydaniem nowej decyzji administracyjnej. Oznaczałoby to również rozwiązanie umowy na realizację odcinka S17. Trzeba też mieć na względzie, że wymagana byłaby ponowna analiza wielowariantowa przeprowadzana na podstawie jednolitych kryteriów i nie można priori określać, który przebieg byłby najbardziej optymalny – podkreślił urzędnik.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.