MIB zakłada, że wpływu na natężenie ruchu na autostradzie między Łodzią a Warszawą nie będzie miało ani połączenie kolejowe, ani ewentualne wprowadzenie opłat – wynika z odpowiedzi rzecznika Ministerstwa Infrastruktury i Budownictwa na nasze pytania. Rozpoczęcie prac przygotowawczych związanych z poszerzeniem autostrady A2 zapowiedział w ubiegłym tygodniu minister Andrzej Adamczyk. Przygotowywanie dokumentacji oraz inne prace przygotowawcze mają trwać ok. czterech lat.
Rzecznik Ministerstwa Infrastruktury i Budownictwa Szymon Huptyś informuje, że Generalny Pomiar Ruchu, w oparciu o który podjęto decyzję o przygotowaniach do poszerzenia, został przeprowadzony w roku 2015. – Na odcinku pomiędzy Łodzią a Warszawą można obserwować natężenie ruchu 38-40 tysięcy pojazdów na dobę w okolicach Łodzi oraz 75 tys. pojazdów na dobę w okolicach Warszawy (na odcinku pomiędzy Pruszkowem a węzłem Konotopa). Natężenie ruchu z kolejnymi latami rośnie, a to powoduje, że przepustowość autostrady się wyczerpuje – argumentuje rzecznik.
Jak dodaje, analizy dotyczące możliwości poszerzenia autostrady o kolejny pas są prowadzone już obecnie, by była możliwa rozpoczęcia realizacji prac w następnej unijnej perspektywie budżetowej. Dokładna data ich zakończenia i skierowania inwestycji do realizacji pozostaje nieznana.
Czy wzrost liczby pojazdów będzie jednak nadal następował w takim tempie? Otwarta pozostaje przecież choćby kwestia wprowadzenia opłat za przejazd autostradą dla samochodów osobowych (na A2 można spotkać nawet miejsca przygotowane do postawienia bramek). Czy MIB bierze pod uwagę możliwość spadku ruchu po ich wprowadzeniu, przez co poszerzenie stałoby się zbędne? – Obecnie na tym odcinku pobierane są opłaty od samochodów ciężarowych. Kwestia poboru opłat od samochodów osobowych jest przedmiotem osobnych analiz resortu – odpowiada Huptyś.
Inną możliwość spadku potoków tworzy kolej. Infrastruktura linii nr 1 i 17 między stolicą a Łodzią już obecnie należy do najlepszych w Polsce. Liczba osób korzystających z A2 może zmaleć po dalszej poprawie parametrów trasy kolejowej, w tym po zakupach taboru umożliwiającego jazdę z prędkością 160 km/h, na jaką już dziś pozwala większość torów. Przygotowywana budowa tunelu średnicowego w centrum Łodzi oraz rewitalizacja linii nr 14 na odcinku Łódź Kaliska – Zduńska Wola miałaby znaczenie także dla podróżnych obecnie korzystających z A2 jako dojazdu do S8 na trasie Warszawa – Wrocław. Rzecznik resortu nie odpowiedział jednak na pytanie, czy MIB bierze taką możliwość pod uwagę.