Ministerstwo Infrastruktury oraz Główny Inspektorat Transportu Drogowego pracują nad wprowadzeniem nowej uzupełniającej metody płatności automatycznej – poinformował wiceminister infrastruktury Rafał Weber. Rozwiązanie ma być wprowadzone w lipcu przyszłego roku.
Mowa o metodzie płatności automatycznej wykorzystującej technologię automatycznego rozpoznawania tablic rejestracyjnych pojazdów, czyli tzw. videotolling. Ma być ona uzupełnieniem do obecnie funkcjonujących metod płatności.
O planach związanych z płatnościami za przejazd państwowymi odcinkami autostrad minister poinformował w odpowiedzi na interpelację posła Kamil Bortniczuka. Parlamentarzysta zwracał uwagę, że konieczność każdorazowego zatrzymywania się na bramkach jest uciążliwa dla kierowców, a dodatkowo jest przyczyną korków przed placami poboru opłat. W efekcie, jak stwierdził, kierowcy tracą czas, który powinni zyskać przez to, że wybrali autostradę.
Wiceminister przyznał, że problem zatorów na A4 występuje. Uznał jednak, że kierowcy nie są skazani na manualny pobór opłat mogą bowiem skorzystać z metody viaAUTO – w tym celu powinni wyposażyć pojazd w jednostkę pokładową i zapewnić odpowiednie środki na potrzeby przyszłej opłaty. Wówczas płatność realizowana jest w sposób automatyczny (tak samo jak w przypadku opłaty elektronicznej uiszczanej przez użytkowników pojazdów pow. 3,5 t.). Na takie rozwiązanie, jak poinformował Rafał Weber, zdecydowało się ponad 100 tys. kierowców.
Obecnie trwają prace nad systemem płatności w trybie „zwolnij i przejedź” opartym na technologii automatycznego rozpoznawania tablic rejestracyjnych (videotollingu). – Jeżeli kierowcy przekonają się do nowej możliwości dokonywania płatności, wpłynie to zauważalnie na upłynnienie ruchu pojazdów. Takie rozwiązanie planujemy wdrożyć już od lipca przyszłego roku m.in. na odcinku autostrady A4 Bielany Wrocławskie – Sośnica – poinformował wiceminister infrastruktury.
Jak
pisaliśmy na portalu RynekInfrastruktury.pl, GITD prowadzi dialog techniczny dotyczący videtollingu. Ma on być podstawą do ogłoszenia przetargu na wybór wykonawcy systemu.
Obecnie videotolling jest wykorzystywany do pobierania opłat na koncesyjnych odcinkach autostrad: A4 Katowice – Kraków oraz A1 Gdańsk – Toruń.