Partner serwisu
Drogi i autostrady

MI: Mieliśmy rację w sprawie Pakietu Mobilności

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Cemex Polska
Colas
Bentley
ECM Group
Stump Franki
Aarsleff
Roverpol
ULMA Group
Tecpoles

Data publikacji:
21-02-2021
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
MI

Podziel się ze znajomymi:

DROGI I AUTOSTRADY
MI: Mieliśmy rację w sprawie Pakietu Mobilności
fot. pixabay.com/pl
Badania przeprowadzone przez Komisję Europejską wskazują, że zapisy Pakietu Mobilności mogą mieć niekorzystny wpływ na środowisko. Chodzi m.in. o obowiązek powrotu do kraju co najmniej raz na 8 tygodni. – Potwierdziły się zastrzeżenia zgłaszane w trakcie procesu legislacyjnego przez polskie Ministerstwo Infrastruktury – wskazuje resort odpowiedzialny za transport w Polsce.

Komisja Europejska opublikowała 19 lutego 2021 r. wyniki badań wpływu wybranych przepisów Pakietu Mobilności, tj. obowiązujących aktów prawa Unii Europejskiej rewidujących zasady funkcjonowania międzynarodowego transportu drogowego w Unii Europejskiej.

Jak przypomina w komunikacie Ministerstwo Infrastruktury, w trakcie przyjmowania Pakietu Mobilności, Komisja złożyła deklarację dotyczącą jego dwóch aspektów: wymóg obowiązkowego powrotu pojazdu do państwa członkowskiego siedziby co osiem tygodni oraz stosowanie ograniczeń kabotażowych na wykonywanie międzynarodowego kombinowanego transportu. Komisja wyrażała obawę, że są one sprzeczne z celami Europejskiego Zielonego Ładu, a ponieważ nie zostały one poddane ocenie wpływu w trakcie procesu legislacyjnego, Komisja zobowiązała się do przeprowadzenia dokładnej oceny ich prawdopodobnego wpływu na klimat, środowisko i jednolity rynek. Są już wyniki ustaleń niezależnych konsultantów.

Wyniki ich badań wskazują, że obowiązek powrotu pojazdu do państwa siedziby i restrykcje nałożone na operacje transportu kombinowanego mogą mieć negatywne skutki, w tym wpływać na wzrost emisji z sektora transportu.

– Opublikowane przez Komisję Europejską oceny skutków wprowadzenia niektórych przepisów Pakietu Mobilności potwierdziły zastrzeżenia zgłaszane przez polskie Ministerstwo Infrastruktury w trakcie procesu legislacyjnego. Analizy Komisji potwierdziły obawy Polski, ale także i innych państw członkowskich o negatywnym wpływie przepisów Pakietu na klimat i środowisko w Europie – mówi , cytowany w komunikacie minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.

Analiza dot. obowiązku powrotu pojazdów do państwa członkowskiego siedziby przewoźnika pokazuje, że w scenariuszu, który według badania jest najbardziej prawdopodobny, przepis ten może wygenerować dodatkowe przejazdy pojazdów, potencjalnie skutkujące nawet do 2,9 mln ton dodatkowej emisji CO2 w 2023 r.

Z drugiego badania skupiającego się na zasadach wykonywania operacji transportu kombinowanego wynika, że powszechne stosowanie przez państwa członkowskie możliwości wprowadzenia restrykcji na tego typu operacje mogłoby doprowadzić do dodatkowych 397 tys. ton emisji CO2 i potencjalnych negatywnych długoterminowych skutków dla rozwoju transportu kolejowego i intermodalnego.

W sumie, stosowanie tych dwóch przepisów może skutkować w sumie emisją nawet do 3,3 miliona dodatkowych ton CO2 rocznie w Unii Europejskiej.

Ministerstwo Infrastruktury wskazuje, że przedstawione przez Komisję Europejską wyniki badań są zbieżne z analizami, którymi dysponowało Ministerstwo Infrastruktury, a które służyły jako merytoryczne uzasadnienie zajmowanego przez Polskę stanowiska na forum Unii Europejskiej. Naukowcy z polskiego Instytutu Transportu Samochodowego (ITS) wyliczyli, że zgoda na obowiązek powrotu pojazdu do państwa siedziby co najmniej co 8 tygodni spowoduje dodatkowe puste przebiegi, a co za tym idzie emisję dodatkowych 3 mln ton CO2 rocznie w UE – przypomina resort.

– Postulowana przez Polskę i inne państwa członkowskie decyzja Pani Komisarz Adiny Vălean o zleceniu przygotowania wyników badań wpływu Pakietu Mobilności była słuszna – mówi minister infrastruktury. – Liczę, że odbędzie się merytoryczna dyskusja wokół wyników oceny Komisji, której dotychczas brakowało. Liczę, że jej efektem będzie przedstawienie nowej legislacji, rewidującej przepisy Pakietu Mobilności – dodał.

W 2020 r. rząd RP przyjął uchwałę, w której potwierdził sprzeciw wobec przepisów Pakietu Mobilności I i zdecydował o zaskarżeniu ich do Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Skargi do trzech aktów prawnych, wchodzących w skład części rynkowo-socjalnej Pakietu Mobilności I, zostały złożone 26 października 2020 r. przez Pełnomocnika Polski przy TSUE. Skargi złożyły także inne państwa członkowskie – Litwa, Węgry, Rumunia, Bułgaria, Malta i Cypr. Obecnie inne państwa członkowskie mają możliwość przyłączenia się do złożonych skarg.

– Oceny badań zlecone przez Komisję Europejską potwierdzają, że decyzja o zaskarżeniu przepisów Pakietu Mobilności do Trybunału Sprawiedliwości UE i argumentacja za tym stojąca była słuszna. Przyjęte przepisy nie uwzględniają wymogów ochrony środowiska i generują zbędne, dodatkowe przejazdy pojazdów ciężarowych po Unii Europejskiej, które negatywnie wpłyną na zdrowie milionów Europejczyków. Liczę, że opublikowane badania będą stanowiły dodatkowy argument dla innych UE do przyłączenia się do jednej ze złożonych skarg. Wspólnie z naszymi partnerami z państw grupy like-minded będziemy się o to starać – stwierdził wiceminister infrastruktury Rafał Weber.

Partnerzy działu

Cemex Polska
Colas
Bentley
ECM Group
Stump Franki
Aarsleff
Roverpol
ULMA Group
Tecpoles

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Amber Train ponownie połączył Skandynawię z Europą Zachodnią

Intermodal i logistyka

Amber Train ponownie połączył Skandynawię z Europą Zachodnią

Przemysław Farsewicz 30 września 2022

Kolejna tura polsko-ukraińskich rozmów dotyczących tranzytu towarów

Intermodal i logistyka

Koleje Rosyjskie i Maersk zwiększają przewozy kontenerów między Europą a Azją

Intermodal i logistyka

Przewozy intermodalne PKP LHS w 2020 roku Chiny – Polska

Intermodal i logistyka

Ma być więcej przewozów kontenerowych w relacji Chiny – Europa

Intermodal i logistyka

Zobacz również:

Amber Train ponownie połączył Skandynawię z Europą Zachodnią

Intermodal i logistyka

Amber Train ponownie połączył Skandynawię z Europą Zachodnią

Przemysław Farsewicz 30 września 2022

Kolejna tura polsko-ukraińskich rozmów dotyczących tranzytu towarów

Intermodal i logistyka

Koleje Rosyjskie i Maersk zwiększają przewozy kontenerów między Europą a Azją

Intermodal i logistyka

Przewozy intermodalne PKP LHS w 2020 roku Chiny – Polska

Intermodal i logistyka

Ma być więcej przewozów kontenerowych w relacji Chiny – Europa

Intermodal i logistyka

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5