Mostostal Warszawa pokazał szacunkowe wyniki finansowe za 2024 rok. Firma odnotowała stratę netto. Na wyniki wpływ miała aktualizacja budżetu kontraktu związanego z budową tunelowego odcinka S19 pod Rzeszowem.
Jak podano, na poziomie skonsolidowanym Mostostal Warszawa wypracował w 2024 roku przychody na poziomie 1,574 mld zł i osiągnął zysk brutto ze sprzedaży w kwocie 55 mln zł. Odnotowano jednocześnie stratę netto w kwocie 29 mln zł, w tym strata netto przypisany akcjonariuszom spółki dominującej: 25 mln zł oraz zysk netto przypisany akcjonariuszom niekontrolującym: 4 mln zł.
Na poziomie jednostkowym przychody Mostostalu wyniosły 1,290 mld zł. Zysk brutto wyniósł 39 mln zł. Netto Mostostal zanotował 21 mln zł straty.
Jak podano, główną przyczyną pogorszenia wyniku spółki w ostatnim kwartale 2024 r. jest aktualizacja budżetu kontraktu S19 Rzeszów Południe – Babica. Budżet tego projektu pogorszył się z powodu wydłużenia terminu realizacji kontraktu w związku z pojawieniem się na budowie metanu. Jak podkreśla Mostostal, okoliczności te były niezależne od wykonawcy.
Metan na budowie S19 wykryto jeszcze w 2023 roku. Sytuacja, z uwagi na bezpieczeństwo, wymagała wstrzymania prac, a następnie wypracowania, przy udziale ekspertów, nowej strategii działania. Konieczne okazało się przeprojektowanie tarczy TBM i dostosowanie jej do warunków pracy w warunkach występowania gazu ziemnego.
Wskutek tych okoliczności znacznie opóźniło się rozpoczęcie drżenia tunelu.
Prace te rozpoczęły się dopiero w lipcu 2024 roku, podczas gdy pierwotnie rozpoczęcie pracy maszyny planowano na lipiec 2023 roku.