Budowa blisko 20-kilometrowego obejścia Pułtuska od strony zachodniej w przebiegu dróg krajowych nr 57 i 61 właśnie ruszyła. Kluczową dla północnego Mazowsza inwestycję drogową realizuje Strabag. Nowe odcinki mają zostać oddane do użytku w pierwszym kwartale 2025 roku.
Jak informowaliśmy na łamach “Rynku Infrastruktury” pod koniec września,
wojewoda mazowiecki wydał decyzję o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (tzw. decyzję ZRID) w odniesieniu do projektu obwodnicy Pułtuska w przebiegu dróg krajowych nr 57 i 61. Decyzja ZRID umożliwia rozpoczęcie prac budowlanych i jednocześnie wszczęcie postępowań administracyjnych związanych z wypłatą odszkodowań właścicielom zajętych pod budowę drogi nieruchomości. Po nieco ponad dwóch tygodniach od wydania tej decyzji Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad poinformowała, że wykonawca inwestycji, czyli Strabag, wszedł na plac budowy. Prace będą realizowane na terenie gmin Pułtusk i Pokrzywnica.
GDDKiA wskazuje, że wykonawca w pierwszej kolejności będzie musiał przeprowadzić rozpoznanie saperskie terenu i inne działania inwentaryzacyjne, jak również zrealizować geodezyjne wytyczenie trasy. Powstaną także drogi technologiczne, zaplecza wykonawcy i składy materiałów budowlanych. Następnie realizowane będą wycinki, prace archeologiczne oraz pierwsze prace ziemne polegające na odhumusowaniu gruntów. Postępy w realizacji inwestycji będzie można śledzić na
specjalnej stronie internetowej, na której regularnie publikowane będą fotorelacje.
Przypomnijmy, że w ramach inwestycji powstanie 16,8-kilometrowy nowy przebieg drogi krajowej nr 61 w układzie 2x2, omijający Pułtusk od strony zachodniej, a także 3-kilometrowe obejście Kleszewa i Przemiarowa w ramach drogi krajowej nr 57 w standardzie jednojezdniowym. Co ciekawe, projekt przewiduje także budowę czterech węzłów drogowych, dlatego powstałą obwodnicę charakteryzować będą wysokie parametry w zakresie przepustowości. Wydaje się to uzasadnione, ponieważ 19-tysięczny Pułtusk znajduje się na obrzeżach aglomeracji warszawskiej, co generuje wzmożony ruch dojazdowy do stolicy. Tymczasem miasto nie posiada obecnie żadnego połączenia kolejowego. Planowana jest wprawdzie budowa nowej linii kolejowej Zegrze – Przasnysz właśnie przez Pułtusk w ramach rządowego programu Kolej Plus, jednak trudno obecnie realistycznie określić termin jej oddania do użytku.
Oddanie do użytku obwodnicy Pułtuska umożliwi wyprowadzenie ruchu tranzytowego z miasta, a zatem poprawę jakości życia mieszkańców i zwiększenie bezpieczeństwa ruchu drogowego. – Poprawa bezpieczeństwa ruchu drogowego, redukcja zanieczyszczenia miasta, wyższy komfort podróży to efekty budowy każdej obwodnicy – wskazuje cytowany w komunikacie prasowym wiceminister infrastruktury Rafał Weber. Kluczowy dla układu komunikacyjnego północnej części województwa mazowieckiego projekt jest realizowany w ramach rządowego Programu Budowy 100 Obwodnic. Wartość kontraktu w formule “projektuj i buduj” z wykonawcą inwestycji opiewa na 442 mln zł. Warto dodać, że realizacja inwestycji przyczyni się także do skrócenia czasu przejazdu z Warszawy na Warmię i Mazury.