Rusza budowa obwodnicy Skaryszewa w powiecie radomskim w województwie mazowieckim wraz z rozbudową drogi krajowej nr 9. Inwestycja ma zostać zakończona do 2028 roku, jednak władze już teraz są przekonane, że przyniesie ona wiele korzyści dla regionu i jego mieszkańców.
Obwodnicę Skaryszewa wraz z rozbudową drogi krajowej nr 9 pomiędzy Skaryszewem i Iłżą zrealizuje Mirbud, który okazał się najkorzystniejszy w przetargu. Cena wykonawcy wynosiła 278,568 i mieściła się w wyznaczonym przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad budżecie.
Jak ważne jest ukończenie tego zadania dla regionu? Wizję lokalnych władz przedstawił nam Sebastian Paszkiel – zastępca burmistrza miasta i gminy Skaryszew.
Potrzebna inwestycja dla Skaryszewa
Na wstępie zastępca burmistrza przekonuje, że obwodnica Skaryszewa jest inwestycją potrzebną i ważna dla miasta.
– Obwodnica umożliwi wyprowadzenie ruchu tranzytowego poza miasto, zmniejszy korki w centrum miasta, hałas, emisję spalin w mieście oraz zwiększy bezpieczeństwo i przepustowość drogi krajowej nr 9 – wymienia przedstawiciel ratusza.
Dodaje, że również obwodnica, jak i rozbudowa DK9, przełożą się na poprawę komfortu i czasu przejazdu przez drogę krajową.
Sebastian Paszkiel wskazuje również, że obwodnica jest odległa tylko o jeden kilometr od centrum miasta, wobec czego Skaryszew zyska w zakresie dobrej dostępności do drogi krajowej nr 9.
– Należy dodać, że znacznie się poprawi dostęp do DK9 dla ruchu drogowego po stronie zachodniej miasta. Ponadto wyprowadzi znaczną część ruchu tranzytowego, który nie przynosi pożytków dla naszego miasta – wskazuje.
Przy tego typu inwestycjach, często pojawia się ryzyko, że trwające prace budowlane mogą przynieść utrudnienia w ruchu drogowych m.in. przez konieczność wprowadzenia czasowej organizacji ruchu. W tym przypadku zdaje się, że problem będzie niewielki.
– Budowa obwodnicy biegnie nową trasą poza miastem, w związku z tym utrudnienia będą dotyczyć wyłącznie budowy nowych skrzyżowań z ruchem okrężnym. Natomiast rozbudowa DK9 w kierunku Iłży będzie realizowana w oparciu o czasową organizację ruchu zatwierdzoną przez GDDKiA. Utrudnienia w ruchu na tym odcinku wystąpią, ale ruch komunikacyjny będzie odbywał się płynnie, a tym samym nie wpłynie ujemnie na ruch drogowy na terenie naszej gminy – przekonuje Paszkiel.
Skaryszew czeka na CPK
Chociaż budowa obwodnicy Skaryszewa wraz z rozbudową DK9 jest dla miasta kluczowa w kontekście przyszłych korzyści, przedstawiciel ratusza wskazuje na lokalne inwestycje, które wymagają koniecznej realizacji.
– W najbliższym czasie na terenie miasta Skaryszew potrzebna jest rozbudowa drogi powiatowej nr 3540W relacji Gębarzów – Skaryszew, która biegnie przez ulicę Krasickiego – zdradza.
Drogi to jednak nie wszystko. Skaryszew szykuje się również do rozbudowy infrastruktury kolejowej wokół miasta. Ta powstanie w ramach Centralnego Portu Komunikacyjnego.
– Przez teren gminy Skaryszew zaproponowane są dwa warianty przebiegu linii kolejowej, które wstępnie analizowane były w 2023 roku. Gmina Skaryszew oczekuje na dalsze decyzje dotyczące tej inwestycji – informuje zastępca burmistrza.