Na Mazowszu realizowane jest prawie 190 kilometrów dróg krajowych: autostrad, dróg ekspresowych i dróg klasy GP (główna ruchu przyspieszonego).
W tym roku GDDKiA udostępniła kierowcom dwa odcinki autostrady A2: Kałuszyn – Groszki i Siedlce Zachód – Siedlce Południe. Budowa środkowego odcinka tej trasy, pomiędzy węzłami Groszki i Siedlce Zachód, zakończy się wiosną 2025 r. Do tego czasu ruch pomiędzy tymi węzłami odbywa się po istniejącej DK2.
Na obwodnicy Kołbieli w ciągu DK50 niebawem rozpoczną się roboty budowlane, a to za sprawą uzyskanej decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej. W trakcie procedury uzyskania tej decyzji jest 9-kilometrowy odcinek S7 pomiędzy Czosnowem i Kiełpinem.
A2 Groszki – Siedlce Zachód (12,9 km)
Wykonawca realizuje prace drogowe związane z układaniem ostatnich odcinków nawierzchni jezdni na ciągu głównym. Prowadzone są roboty przy obiektach mostowych, przebudowywane kolizje z urządzeniami infrastruktury podziemnej, montowane są: siatka ogrodzeniowa, ekrany akustyczne i bariery energochłonne. Zaawansowanie robót wynosi 82 proc.
Został podpisany aneks terminowy ze względu na przedłużoną procedurę uzyskania decyzji ZRID. Obecny termin zakończenia kontraktu to grudzień 2024 r. W procedowaniu są kolejne roszczenia wykonawcy, który oczekuje dalszego wydłużenia czasu na ukończenie lub dodatkowych środków finansowych.
Siedlce – Biała Podlaska (cztery odcinki o łącznej długości 63,4 km)
Na realizowanych odcinkach A2 pomiędzy Siedlcami a Białą Podlaską wykonawcy realizują prace drogowe związane z układaniem kolejnych warstw nawierzchni ciągu głównego. Prowadzone są roboty przy obiektach mostowych, przebudowywane kolizje z urządzeniami infrastruktury podziemnej, montowane są siatka ogrodzeniowa, ekrany akustyczne i bariery energochłonne.
Zaawansowanie na każdym z odcinków jest różne. Wynika ono m.in. z terminów podpisania umów i przedstawia się następująco: Siedlce Południe – Malinowiec - 62 proc; Malinowiec – Łukowisko - 47 proc.; Łukowisko – Swory - 45 proc.; Swory – Biała Podlaska - 98 proc.
Zadanie najbliżej Białej Podlaskiej będzie gotowe już w tym roku, ale kierowcy skorzystają z niego po zakończeniu prac na wcześniejszych trzech. Dla tego kontraktu podpisany został aneks wydłużający czas na ukończenie z terminem do końca sierpnia br. Na pozostałych trzech zadaniach terminy umów nie uległy zmianie.
- W zakresie wszystkich kontraktów w procedowaniu są jednak roszczenia wykonawców, którzy oczekują wydłużenia czasu na ukończenie lub dodatkowych środków finansowych. Terminy wynikające z umowy mogą zostać przesunięte w sytuacji, gdy wykonawca uzasadni, że w czasie realizacji umowy nastąpiły okoliczności, na które nie miał wpływu, a uniemożliwiły mu one prowadzenie robót. Przewidujemy, że wszystkie odcinki oddamy do ruchu do końca 2025 r. - informuje GDDKiA.
W toku jest umowa na wykonanie projektu budowy 32,3 km autostrady A2 od węzła Biała Podlaska do przejścia granicznego w Kukurykach, wraz z uzyskaniem decyzji ZRID. Zadanie podzielone jest na trzy odcinki: Biała Podlaska – Kijowiec (16,2 km), Kijowiec – Dobryń (9,3 km) oraz Dobryń – Kukuryki (6,8 km).
Dla dwóch pierwszych odcinków prowadzone jest postępowanie administracyjne w sprawie wydania decyzji ZRID przez wojewodę lubelskiego. Na odcinku Biała Podlaska – Kijowiec Regionalna Dyrekcja Ochrony Środowiska w Lublinie analizuje obecnie raport środowiskowy w ramach ponownej oceny oddziaływania drogi na środowisko.
Na odcinku Kijowiec – Dobryń we wrześniu 2024 r. zakończyły się konsultacje społeczne i obecnie GDDKiA oczekuje na wydanie przez RDOŚ w Lublinie postanowienia uzgadniającego warunki realizacji przedsięwzięcia. Na tym odcinku GDDKiA chce ogłosić przetarg na realizację robót w IV kwartale 2024 r. Dla odcinka Biała Podlaska – Kijowiec przetarg zostanie ogłoszony w I kwartale 2025 r.
Dalsze prace związane z odcinkiem najbliżej granicy zależne są od unormowania sytuacji geopolitycznej z Białorusią.
S7 Płońsk – Czosnów (34,6 km)
Na drodze krajowej nr 7 pomiędzy Płońskiem a Czosnowem trwają intensywne prace budowlane. Wraz z ich postępem wprowadzane są kolejne zmiany w organizacji ruchu. Nie ma możliwości uniknięcia utrudnień, ponieważ inwestycje polegają na rozbudowie obecnej DK7 do parametrów trasy ekspresowej.
Roboty są realizowane przy zapewnieniu ciągłej przejezdności pojazdów dwoma pasami ruchu w każdym kierunku. Na trzech odcinkach trwają prace związane z budową konstrukcji drogi.
Układana jest również nawierzchnia. Budowane są obiekty mostowe, przebudowywane kolizje z urządzeniami podziemnymi.
Procentowe zaawansowanie robót przedstawia się następująco: Płońsk Południe – Załuski - 61 proc.; Załuski – Modlin - 62 proc.; Modlin – Czosnów - 79 proc.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.