W Świnoujściu trwają prace przy budowie komory startowej dla maszyny, która będzie drążyła tunel pod Świną. Sama maszyna natomiast szykowana jest do transportu – musi pokonać drogę z Chin, gdzie była produkowana do Polski.
Tarcza TBM (Tunel Boring Machine) powstała na specjalne zamówienia wykonawcy świnoujskiego tunelu w Chinach. Mimo pandemii, która Kraj Środka dotknęła w sposób szczególny, udało się ją zmontować zgodnie z planem.
W czerwcu informowaliśmy o odbiorach, które były przeprowadzane zdalnie. Kolejnym etapem było rozłożenie jej na 129 części po to, by można było przewieźć tarczę na docelowe miejsce pracy w Polsce. Jak poinformował Urząd Miasta w Świnoujściu, w Chinach trwają właśnie przygotowania do tej operacji.
Na miejscu zostanie ponownie złożona, po czym rozpocznie pracę w specjalnie zbudowanej komorze.
W Świnoujściu trwa obecnie zbrojenie, deskowanie i betonowanie wieńca ścian szczelinowych. Wiercone są studnie odwadniające wewnątrz komory, dla odwadniania przy robotach ziemnych, montowane są inklinometry w ścianach szczelinowych do kontroli przemieszczeń podczas głębienia komory.
Prowadzone są także prace przy powstającym bloku wejściowym od strony ściany szczytowej wschodniej komory startowej TBM. Po stronie wyspy Uznam, na zachód od ulicy Karsiborskiej, budowane są też ściany szczelinowe dla rampy dojazdowej do tunelu.
Jak podał inwestor, na wschód od ulicy Karsiborskiej w lipcu kontynuowane są roboty ziemne dla wykonania wieńca i stropu na ścianach szczelinowych tunelu odkrywkowego. Przebudowywane są także m.in. sieci gazowe, wodociągowe, kanalizacyjne, a także energetyczne.
Gromadzone są także materiały potrzebne do budowy tunelu: kruszywa, cement, stal zbrojeniowa, a także gotowe kosze do wykonywania sekcji ścian szczelinowych i rury dla przebudowy sieci.
Tunel powstanie na zlecenie miasta Świnoujście, w imieniu którego rolę inwestora zastępczego pełni GDDKiA w Szczecinie. Wykonawcą jest konsorcjum firm Porr, Porr Bau GmbH, Gulemark i Energopol Szczecin. Kontrakt ma wartość 793 mln zł.
Tunel połączy wyspy Uznam i Wolin. Cała przeprawa drogowa będzie miała 3,4 km długości, z czego tunel w części drążonej 1,4 km i kolejnych ok. 300 m na odcinkach początkowych, które będą wykonane metodą odkrywkową.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.