Portal „RynekInfrastruktury.pl” dotarł do projektu Programu Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-2020. Wśród 35 obwodnic, których budowę obiecało Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju znalazło się między innymi obejście Niemodlina, Kołbieli, Nowego Sącza oraz Tomaszowa Lubelskiego.
21 nowych obwodnic w PBDKO powstaniu projektu nowego PBDK
pisaliśmy pod koniec października. MIR informował, że w latach 2014-2020 powstanie między innymi 35 obwodnic. Nie wymieniono jednak konkretnych nazw miast, które mogą liczyć na obwodnice. Poniżej przedstawiamy pełną listę nowych obejść.
Wśród wspomnianych 35 obwodnic znalazło się 14 inwestycji z załącznika nr 6 do Programu Budowy Dróg Krajowych na lata 2011-2015. Listę pozostałych 21 obwodnic otwiera II jezdnia obwodnicy Kobylanki, Morzyczyna i Zieleniowa. Inwestycja będzie realizowana w latach 2016-2020, a z KFD zostanie na nią przeznaczona kwota 84,357 mln zł. Obwodnicę zyska również Morawica i wola Morawiecka. Wydatki z KFD na tę inwestycję wyniosą 151,520 mln zł. Trasa o długości 8,2 km będzie powstawała w latach 2016-2021.
Kielecki oddział GDDKiA będzie realizował także obwodnicę Opatowa w ciągu S74 i DK-9. Budowa 15,6-kilometrowej trasy została zaplanowana na lata 2016-2019. Obwodnicy doczeka się również Ostrowiec Świętokrzyski. Droga mająca powstać w ciągu DK-42 i DK-9 pochłonie 56 mln zł z KDF i będzie realizowana w latach 2017-2021.
GDDKiA w Szczecinie w latach 2016-2019 będzie realizowała obwodnicę Brzozowa w ciągu drogi ekspresowej S3. Z Krajowego Funduszu Drogowego na tę inwestycję trafi 92,545 mln zł. Natomiast olsztyńska GDDKiA zajmie się budową obwodnicy Nowego Miasta Lubawskiego w ciągu DK-15. Jej budowa pochłonie 398,225 mln zł z KFD i będzie wykonywana w latach 2016-2019.
Wyczekane obwodnice w programieObwodnicy doczeka się Kołbiel. W ramach PBDK-2011-2015 powstać ma obejście tej miejscowości w ciągu drogi ekspresowej S17, jednak władze gminy
podkreślały wielokrotnie, że ta trasa nie rozwiąże jej problemów komunikacyjnych. W nowym programie ujęto budowę obejścia Kołbieli w ciągu drogi krajowej nr 50 o długości 11,6 km, która będzie realizowana w latach 2017-2021. Kolejną obwodnicą na Mazowszu będzie obejście Iłży w ciągu DK-9.
Od dawna na obwodnicę czekał Niemodlin. Inwestycji nie udało się umieścić od ponad roku w załączniku nr 6 do PBDK 2011-2015, lecz cierpliwość miasta została nagrodzona. To już pewne, że obwodnica Niemodlina w ciągu DK-46 powstanie. Jej budowę zaplanowano na lata 2016-2019, a wydatki z KDF na jej realizację wyniosą 218,553 mln zł. Województwo opolskie zyska również obwodnicę Myśliny w ciągu DK-46 oraz Kędzierzyna-Koźla w ciągu DK-40.
Wśród miast, które zyskają w nowej perspektywie obwodnice znalazł się Tomaszów Lubelski. Inwestycja w ciągu drogi S17 powstanie w latach 2016-2019. Z KDF na tę inwestycję trafi 159,920 mln zł, a jej długość wyniesie 9,6 km.
Cztery obwodnice dla Małopolski, po jednej dla Podkarpacia, Śląska i Dolnego Śląska
Małopolska może w nowej perspektywie liczyć na obwodnicę Zatora w ciągu drogi krajowej nr 28. Na inwestycję z KFD zostanie przeznaczona kwota 45,684 mln zł. Długość obwodnicy to 2,4 km. Następne obejście powstanie w ciągu DK-73 i ominie Dąbrowę Tarnowską. Jego długość wyniesie 7 km. Dwie kolejne pozycje w tym regionie to obwodnica Nowego Sącza i Chełmca w ciągu DK-28 oraz obwodnica Zabierzowa w ciągu DK-79.
W województwie śląskim powstanie obwodnica Poręby i Zawiercia w ciągu DK-78. 24,4-kilometrowa droga będzie realizowana w latach 2016-2020. Rzeszowski oddział GDDKiA będzie czuwał nad budową obwodnicy Stanowej Woli i Niska w ciągu DK-77. Na 15,3 km obwodnicy zostanie przeznaczone z KDF 293,010 mln zł. Na Dolnym Śląsku powstanie obwodnica Bolkowa w ciągu DK-3/5. Obejście o długości 5,7 km powstanie w latach 2016-2018.
Kolejne obwodnice w WielkopolscePoza obejściami Jarocina i Ostrowa Wielkopolskiego, które zostały ujęte w załączniku nr 6 do aktualnego programu, w województwie wielkopolskim powstanie obwodnica Ujścia i Kępna. GDDKiA już ogłosiła przetarg na budowę drugiej z nich. Obwodnica Ujścia będzie mieć 17,6 km długości i powstanie w latach 2016-2020.
W sumie dodatkowe 21 obwodnic w nowym PBDK 2014-2020 daje ponad 205 km dróg krajowych i ekspresowych. Łącznie ze znanymi nam 14 obejściami, których łączna długość wyniesie 160,8 km, w nowej perspektywie w Polsce powstaną obwodnicę o długości ponad 366 km.