Na terenie województwa małopolskiego działa jedna przeprawa promowa organizowana przez tamtejszy Zarząd Dróg Wojewódzkich. Jej dni są jednak policzone: za około rok zostanie ona zastąpiona mostem. Nowa stała przeprawa powstać ma także na nowej drodze łączącej autostradę A4 z Tarnowem.
Na naszych łamach opisujemy cyklicznie sytuację regionów nadwiślańskich, na terenie których drogi wojewódzkie przecięte są przez rzekę. Niejednokrotnie pomimo zachowania ciągłej numeracji drogi na obu brzegach Wisły nie da się przekroczyć, bo nie jest nad nią przerzucony most (czasem, ale nie zawsze, skorzystać można z promu śródlądowego). Dotychczas podsumowaliśmy występowanie takich przypadków w województwach
pomorskim.
kujawsko-pomorskim.
mazowieckim,
lubelskim i
świętokrzyskim. Dziś przedstawiamy sytuację w kolejnym regionie – Małopolsce.
ZDW utrzymuje prom i buduje most, który go zastąpi – Obecnie sytuacja, gdzie droga po obu stronach rzeki nie jest połączona, na małopolskich drogach wojewódzkich występuje tylko w Borusowej – mówi Dawid Gleń odpowiedzialny za kontakty z mediami i informację publiczną w Zarządzie Dróg Wojewódzkich w Krakowie. Wisła wyznacza w tym przypadku granicę pomiędzy województwami małopolskim i świętokrzyskim. – Przeprawa jest w tym miejscu zapewniona przez prom utrzymywany przez ZDW w Krakowie – dodaje nasz rozmówca.
Przypomina on przy tym, że prowadzona jest już budowa mostu na DW-973, który ma zastąpić żeglugę śródlądową. Inwestycja ta ma zakończyć się 31 października 2020 r. Przedsięwzięcie prowadzone jest wspólnie ze Świętokrzyskim Zarządem Dróg Wojewódzkich i obejmie także odcinki dojazdowe do mostu.
Nowy most na nowej drodze Choć na małopolskich drogach nie ma innych dróg o zachowanej ciągłości numeracji, które urywają się na Wiśle, ZDW Kraków planuje rozszerzyć sieć przepraw mostowych. – Jesteśmy w trakcie procedury przetargu na budowę połączenia węzła autostrady A4 w Wierzchosławicach ze Strefą Aktywności Gospodarczej w Tarnowie. W ramach tej inwestycji planuje się budowę nowej przeprawy mostowej – wskazuje Dawid Gleń.
– ZDW w Krakowie wraz z Zarządem Województwa Małopolskiego prowadzi też ciągłą analizę potrzeb budowy nowych dróg oraz obiektów mostowych. Ponadto prowadzone są prace na istniejących przeprawach w ramach ich bieżącego utrzymania oraz modernizacji – podsumowuje przedstawiciel zarządcy dróg.