Podkrakowska gmina Zielonki przygotowała projekt wystąpienia do Ministerstwa Infrastruktury i Rozwoju, w którym domaga się włączenia do projektu Programu Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-2023 budowy północnej obwodnicy Krakowa. Trasa ma biec w ciągu drogi S7 na odcinku od węzła Modlnica do węzła Łowińskiego.
11,5 km komfortu– Apeluję do wszystkich o wzięcie udziału w konsultacjach i poświęcenie chwili czasu na wypełnienie i wysłanie formularza. Postarajmy się przypomnieć osobom decydującym w Warszawie o tej pilnej potrzebie drogowej – mówi wójt gminy Zielonki Bogusław Król.
Zgłoszona inwestycja w zaproponowanym wariancie W1 ma przebiegać w korytarzu, który zarezerwowano na ten cel 50 lat temu. Długość wnioskowanego odcinka drogi to niespełna 11,5 km. Odcinek ten łączy drogi krajowej po północno-zachodniej i północno-wschodniej stronie Krakowa.
Pożądana inwestycja połączy ciąg autostrady A4 z kierunku od Śląska do projektowanego odcinka drogi S7 na terenie Nowej Huty w rejonie kombinatu metalurgicznego. Połączenie to odciąży centrum Krakowa z ciężkiego ruchu towarowego, który odbywa się obecnie ulicą Opolską w odległości 3 km od krakowskiego rynku.
Ważne połączenie„Północna obwodnica Krakowa ma połączyć rejony Nowej Huty i północnych dzielnic Krakowa ze strategicznym dla Małopolski lotniskiem w Balicach. Odcinek tej drogi łączy też szlaki kolejowe w relacjach Kraków – Warszawa z relacją Kraków – Śląsk po obrzeżach miasta” – czytamy w uzasadnieniu uchwały rady gminy.
Gmina alarmuje, że oddanie kolejnych odcinków autostrady A4 sprawia, że trasa jest już zapełniona i w najbliższym czasie może stanowić barierę komunikacyjną w międzynarodowym ruchu tranzytowym. „Domknięcie pierścienia obwodnicy wokół Krakowa poprawi tę sytuację, dzieląc główny ruch pojazdów z zachodu na wschód, czy z południa na obie niemal równe strony tej obwodnicy” – argumentują radni.
Inwestycja wpisana w cele PBDKW uzasadnieniu radni podają, że ich wniosek realizuje też cele
Programu Budowy Dróg Krajowych. Wśród nich znajduje się między innymi zwiększenie spójności sieci dróg krajowych, wzmocnienie efektywności transportu drogowego, wzrost bezpieczeństwa ruchu drogowego oraz poprawa dostępności do rynków i usług.
Osiągnięcie powyższych celów ma nastąpić poprzez budowę brakujących odcinków dróg krajowych tak, by powstały pełne ich ciągi. Radni zwracają również uwagę na to, że w ramach PBDK planuje się budowę obwodnic, które poprawią bezpieczeństwo użytkowników dróg oraz płynność ruchu w ośrodkach miejskich poprzez odciążenie miast o ruchu tranzytowego. Wszystkie te cele pozwoli osiągnąć budowa północnej obwodnicy Krakowa.