Małopolski oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad wybrał najkorzystniejszą ofertę w przetargu na budowę drogi ekspresowej S7 Widoma – Kraków. Inwestycję ma zrealizować firma Polaqua, która zaproponowała wykonanie zadania za 1,077 mld zł.
Inwestycja dotyczy fragmentu III drogi ekspresowej S7 granica województwa świętokrzyskiego – Kraków, czyli trasy od węzła Widoma (bez węzła) do Krakowa (z włączeniem drogi do węzła Kraków Nowa Huta). Długość odcinka to 18,3 km.
Jak informuje GDDKiA – jako najkorzystniejszą wskazano ofertę złożoną przez firmę Polaqua. Ma ona wykonać zadanie w ciągu 34 miesięcy od daty zawarcia umowy, z gwarancją jakości na 10 lat, za kwotę 1,077 mld zł.
Przetarg z interwencją KIO
W ramach tego przetargu były już odwołania do Krajowej Izby Odwoławczej. Włoska firma Impresa Pizzarotti odwołała się do KIO od decyzji GDDKiA Oddziału w Krakowie, w sprawie odtajnienia wyjaśnień dotyczących rażąco niskiej ceny, które firma chciała utajnić i to odwołanie zostało oddalone. Następne odwołanie firma Impresa Pizzarotti złożyła po wyborze najkorzystniejszej oferty, za którą uznano ofertę firmy Salini Impregilo. KIO uwzględniła to odwołanie i w wyroku z 19 kwietnia br. nakazała ponowne badanie oferty firmy Impresa Pizzarotti pod kątem rażąco niskiej ceny.
Firma Impresa Pizzarotti nie złożyła wyjaśnień w terminie, w związku z tym jej oferta została odrzucona. W trakcie badania ofert pojawiły się nowe okoliczności dotyczące firmy Salini. Generalny Dyrektor Dróg Krajowych i Autostrad w dniu 17 maja 2018 roku odstąpił od umowy z konsorcjum Salini, na projekt i budowę S8 od węzła Marki (bez węzła) do węzła Radzymin Płd, na odcinku węzeł Marki ( bez węzła) – węzeł Kobyłka z winy wykonawcy. Przepisy prawa przewidują możliwość wykluczenia takiego wykonawcy z innego przetargu.
S7 na północ od Krakowa
Pozostałe części to: węzeł Szczepanowice (z węzłem) – węzeł Widoma (z węzłem), długości ok. 14 km (podpisano umowę z firmą Mota Engil Central Europe, trwa projektowanie i badania archeologiczne, na działkach udostępnionych przez mieszkańców) oraz granica województwa świętokrzyskiego – węzeł Szczepanowice (bez węzła), długości ok. 23,3 km.
W tym drugim przypadku odcinek dodatkowo podzielony został na dwie części ze względu na konieczność ponownego pozyskania decyzji środowiskowej (wydana wcześniej została unieważniona z powodu protestów z powodu protestów mieszkańców wsi Poradów) – dla jednej części trwają prace projektowe, dla drugiej wybierany jest najkorzystniejszy wariant przebiegu.