Krakowski oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad otworzył oferty w przetargu na budowę mostu w Kurowie na drodze krajowej nr 75. Do zamawiającego zgłosiło się ośmiu chętnych. Niestety żaden z nich nie zaproponował ceny, która mieściłaby się w przewidzianym budżecie.
GDDKiA otrzymała oferty od firm: Polaqua (384,141 mln zł), Budimex (232,591 mln zł), Intercor (196,144 mln zł), Mostostal Warszawa (198,937 mln zł) oraz Porr (208,510 mln zł), a także konsorcjów: Sinohydro Corporation Limited i BBC Systems (224,127 mln zł), Banimex i Hodut Kft (189,096 mln zł) oraz Trakcja PRKiI, Ekonova i Akcine Bendrove „Kauno Tiltai” (231,890 mln zł). Wszyscy potencjalni wykonawcy zaproponowali skrócenie terminu realizacji o 3 miesiące, do 25 miesięcy od daty zawarcia umowy, przy czym do czasu realizacji robót nie będą wliczane okresy zimowe.
Budżet, jaki inwestor przewidział na realizację tego przedsięwzięcia jest równy 170,428 mln zł. Oznacza to, że aby podpisać umowę z konsorcjum, którego liderem jest firma Banimex, które złożyło najtańszą propozycję trzeba będzie dopłacić niemal 20 mln zł.
Teraz GDDKiA oceni oferty zgodnie z kryteriami: cena (60%), równość podłużna nawierzchni (1%), personel wykonawcy (9%), termin realizacji kontraktu (10%), minimalizacja utrudnień w ruchu (10%) oraz przejście części ryzyka przedłużenia czasu na ukończenie (10%). Należy jednak zaznaczyć, że przetarg startował z nieco innymi kryteriami, a jedną ze zmian jest dodanie ostatniego z wymienionych aspektów.
Istniejący most w Kurowie został wybudowany w 1943 roku i ma 407,6 metrów długości. Jest zbyt wąski, ponieważ jego szerokość wynosi tylko 7,5 m, co powoduje, że szerokość jezdni wynosi 6 m. Stan techniczny starego mostu jest zły.
View Larger Map
Nowy obiekt zaprojektowany został zgodnie z parametrami technicznymi wymaganymi dla drogi klasy GP (główna przyśpieszona). Będzie położony poniżej starego obiektu i dłuższy od poprzednika o 200 m. Całkowita jego długość wyniesie 602 metry, szer. 17,18 m, natomiast pylony wznosić będą się na ok. 33,5 m od poziomu terenu. W ramach inwestycji na odcinku 2 km zmieniony zostanie przebieg drogi krajowej nr 75: od parkingu w Tęgoborzu do skrzyżowania w Kurowie. Most będzie miał po jednym pasie ruchu w każdym kierunku. Ze względu na jego konstrukcję i lokalizację możliwa będzie dobudowa drugiej jezdni z dodatkowym mostem.