Powstanie nowy odcinek drogi wojewódzkiej o długości 2,6 km z mostem na Dunajcu o długości około 830 metrów, a koszt inwestycji wyniesie przeszło 141 mln zł. Podpisana umowa między Zarządem Dróg Wojewódzkich w Krakowie a firmą METROSTAV Polska S.A. oznacza, że wreszcie ruszy budowa łącznika między wierzchosławickim węzłem autostradowym a Mościcami i dalej Strefą Aktywności Gospodarczej w Tarnowie. Umowa podpisana została w obecności marszałka Witolda Kozłowskiego, wicemarszałka Łukasza Smółki i Anny Pieczarki z zarządu województwa.
Przygotowania do budowy nowej drogi wojewódzkiej z Mościc przez Kępę Bogumiłowicką i Ostrów do ronda w Wierzchosławicach, tak ważnej dla mieszkańców i gospodarczego rozwoju regionu tarnowskiego trwały wiele lat, ale inwestycja napotykała na różne przeszkody. Poprzedni przetarg został unieważniony, gdyż najtańsza oferta wynosiła 206 mln zł, a tak dużych pieniędzy nie było zagwarantowanych w budżecie województwa małopolskiego.
Nowy zarząd województwa szybko przystąpił do działania w tej sprawie. Na początku roku w tarnowskim starostwie doszło do spotkania zarządu Małopolski z przedstawicielami zainteresowanych samorządów oraz Grupy Azoty. Wkrótce spisane zostało porozumienie. Miasto Tarnów zadeklarowało wsparcie przedsięwzięcia kwotą 6 mln zł, powiat tarnowski obiecał dołożyć milion zł, gmina Wierzchosławice 100 tys. zł. Natomiast Grupa Azoty zadeklarowała wsparcie analityczne.
Spore znaczenie miały podjęte negocjacje w Wodami Polskimi, które zgodziły się na obniżenie wymogów odnośnie podpór pod mostem, co znacznie obniżyło koszty. Dokonaliśmy montażu finansowego i takich przesunięć w budżecie, aby zabezpieczyć wystarczającą ilość środków finansowych na realizację tej inwestycji. Podpisanie tej umowy było możliwe właśnie dzięki dużej determinacji inżynierów Zarządu Dróg Wojewódzkich i dobrej współpracy z Wodami Polskimi. W wyniku czego udało się zaoszczędzić prawie 70 mln zł − stwierdził wicemarszałek Łukasz Smółka.
Zakres zadania obejmuje budowę nowego odcinka drogi wojewódzkiej z dwoma i trzema pasami ruchu o długości 2,6 km. Wybudowany zostanie most na rzece Dunajec o długości około 830 metrów. Przebudowane zostaną skrzyżowania z drogami powiatowymi i gminnymi, powstanie też cała infrastruktura towarzysząca. Przy całej długości drogi będzie ciąg pieszo-rowerowy.
Wykonane zostaną też zabezpieczenia związane z ochroną ujmowania wód w rejonie ujęć w Kępie Bogumiłowickiej i Zbylitowskiej Górze i ekrany dźwiękochłonne w miejscach zamieszkanych.
Dokładamy wszelkich starań, aby infrastruktura drogowa w Małopolsce była coraz lepsza. Rusza właśnie budowa kolejnej, solidnej i bezpiecznej drogi, tak bardzo oczekiwanej przez mieszkańców Tarnowa i okolic. Ułatwi i usprawni ona komunikację w tej części województwa – mówił marszałek Witold Kozłowski.
Koszt tej inwestycji to przeszło 141 mln zł, a całkowita wartość zadania (dokumentacja, roboty, nieruchomości, nadzór, koszty pośrednie) to ponad 155 mln zł. Warto zaznaczyć, że unijna dotacja wynosi 133,5 mln zł, a z budżetu państwa udało się pozyskać ponad 13 mln zł. Według Anny Pieczarki z zarządu województwa autorem sukcesu w tym przypadku jest pozytywny dialog. W krótkim czasie wykonaliśmy olbrzymią pracę. Z impetem ruszyliśmy z miejsca. Odetchną z ulgą mieszkańcy wierzchosławickiej gminy, bo już wkrótce dojazd do autostrady nie będzie prowadził przez drogi lokalne, a region tarnowski zyska kolejną szansę rozwojową. Ta inwestycja ułatwi zwykłe życie ludziom, ale też przyczyni się do gospodarczej aktywizacji regionu. Ten łącznik bardzo potrzebny jest między innymi dwóm największym pracodawcom w regionie – Grupie Azoty i Zakładom Mechanicznymi. Dziękuję wszystkim, którzy przyczynili się do tego, że sprawy potoczyły się w dobrym kierunku − podkreśliła Anna Pieczarka z zarządu województwa.
Starosta tarnowski Roman Łucarz powiedział, że to historyczna chwila dla powiatu tarnowskiego. − Tak wielkiej inwestycji w powiecie jeszcze nie mieliśmy. Jej koszt to roczny budżet naszego powiatu. Dziękuję zarządowi województwa, a zwłaszcza pani marszałek Annie Pieczarce, która na początku roku zadzwoniła do mnie mówiąc, że musimy zrobić wszystko, aby ten łącznik jak najszybciej powstał. Była bardzo zaangażowana w tę sprawę. Okazało się, że można dotrzymywać słowa, a jednocześnie robić inwestycję taniej i oszczędniej. Wcześniej, za poprzedniego zarządu, wszystkie rozmowy prowadziły donikąd – powiedział starosta.
Budowa łącznika potrwa trzy lata, a jej zakończenie planowane jest w 2023 roku. W uroczystym podpisaniu umowy uczestniczyli także parlamentarzyści – wiceminister zdrowia Józefa Szczurek-Żelazko oraz posłowie Anna Czech, Urszula Rusecka i Michał Wojtkiewicz.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.