Po długim sporze między drogowcami, a mieszkańcami, w Białym Dunajcu ma w końcu powstać most w ciągu zakopianki. Jak podaje portal „Strefa Biznesu” – nowa przeprawa ma powstać w miejscu starej. Obecnie miejscowość jest nękana przez gigantyczne korki.
Głównym powodem sporu było to, że według planu Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad miał on powstać w nowym śladzie drogi. Na to nie chcieli zgodzić się mieszkańcy i w tej sprawie ich upór zaowocował sukcesem. Most zostaje na miejscu i nowa konstrukcja powstanie w miejscu starej.
Sprawa pozostawała bez rozwiązania przez ponad siedem lat. Teraz, kiedy doszło do porozumienia, kierowcy mogą odetchnąć z ulgą. Po wybudowaniu przeprawy przez rzekę przejazd w tym miejscu zostanie upłynniony. Zadowoleni są też mieszkańcy. Nie tylko dostaną nowy most, będzie on wybudowany na ich warunkach.
– Wygląda na to, że nowy most na zakopiance można postawić w miejscu obecnego – mówi Iwona Mikrut-Purchla, rzeczniczka krakowskiego oddziału GDDKiA. – Mamy opinię Regionalnego Zarządu Gospodarki Wodnej, że ewentualne obniżenie konstrukcji (względem wysokości, na której dziś jest jezdnia) byłoby możliwe. Nie ma też potrzeby budowy podpory w nurcie rzeki, którą w razie powodzi płyną nawet całe drzewa – dodaje.
Decyzja RZGW pozwala wybudować most w taki sposób w jaki chcieli tego też drogowcy. – Jest postęp, ale jeżeli mamy prowadzić jakiekolwiek prace projektowe, musimy mieć notarialne porozumienie zaakceptowane przez sąsiadów przyszłego mostu – zastrzega Mikrut-Purchla. – Nie możemy pozwolić sobie na angażowanie pieniędzy ze skarbu państwa, jeżeli nie będziemy mieli pewności, że właściciele działek nie zmienią zdania – dodaje.
Podczas prac budowlanych potrzebne będzie jednak miejsce na most tymczasowy. Drogowcy i mieszkańcy dogadali się w taki sposób, że działki zostaną zajęte przez GDDKiA tyko na czas robót związanych z budową mostu.
Zaletą wybrania budowy mostu w starym śladzie jest niższa cena. Taka inwestycja będzie o wiele tańsza niż wcześniej planowana. Koszty spadną z 24 mln zł do ok. 7 mln zł. Może to spowodować przyspieszenie działań w kierunku realizacji projektu nowego mostu. Pośpiech jest niezbędny ponieważ stara konstrukcja jest w złym stanie.
Cały tekst