Rynek Infrastruktury
W stosunku do 1999 roku liczba wypadków, do których doszło na drogach województwa, spadła o 32 procent. W ubiegłym roku w policyjnych statystykach zanotowano ponad 30 tys. zdarzeń drogowych. Najwięcej było kolizji – ponad 26 tys. Od 14 lat systematycznie spada natomiast liczba wypadków – w 2013 roku było ich 3762, czyli o 141 mniej niż w poprzednich 12 miesiącach. 219 osób (o 34 mniej niż rok wcześniej i połowę mniej niż w 1999 roku) poniosło w nich śmierć, ponad 4,6 tys. zostało rannych (118 mniej niż w 2012 roku).
Większość wypadków powodowali kierujący, a główną przyczyną było niedostosowanie prędkości do panujących warunków. Ofiarami wciąż najczęściej są piesi. W 2013 roku na małopolskich drogach zginęło ich 101, a ponad tysiąc zostało rannych. Co drugi pieszy poniósł śmierć w wypadku, który spowodował. Co drugą ofiarą była osoba powyżej 60-go roku życia.
– Wojewódzka Rada Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego już zdecydowała, że w bieżącym roku szczególny nacisk położy na promocję bezpiecznego zachowania na drogach wśród seniorów w całej Małopolsce – mówi wicemarszałek Roman Ciepiela, przewodniczący WBRD. – Działania będziemy prowadzili wspólnie z samorządami gminnymi i policją. Liczymy, że przyniosą one podobne efekty, jak współdziałanie w innych kwestiach – dodaje.
Na poprawę stanu bezpieczeństwa w województwie małopolskim wpłynęły również przeprowadzone inwestycje drogowe. W latach 2007-2013 za niemal 400 mln zł wybudowano dziewięć obwodnic. Ponad 440 mln zł trafiło na budowę ponad 200 km chodników, 151 zatok, trzech kładek i zainstalowanie sygnalizatorów świetlnych.
Na bieżąco wykonywane jest oznakowanie pionowe i poziome dróg, montowane są sygnalizatory świetlne, montowane są też bariery drogowe. – Te działania będą kontynuowane, bo tego typu inwestycje przekładają się nie tylko na komfort podróżujących, ale przede wszystkim na bezpieczeństwo mieszkańców naszego województwa – mówi marszałek Ciepiela.