Małopolskie drogi „wzbogaciły się” w 2023 roku o 18,7 km drogi ekspresowej i 1,4 km nowej obwodnicy – informuje Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad.
We wrześniu oddany do użytkowania został niespełna 19-kilometrowy odcinek S7 między granicą województw świętokrzyskiego i małopolskiego a węzłem Miechów. To najdłuższy z budowanych w 2023 roku odcinków S7 na północ od Krakowa. Większość, 31,8 km z 55,4 km S7 na północ od węzła Nowa Huta jest już oddana do użytku.
Na trasie powstały dwa węzły (Książ i Miechów), dwa Miejsca Obsługi Podróżnych (Małoszów i Giebułtów) oraz 400-metrowa estakada nad doliną Nidzicy. – Ciekawostką tej trasy jest to, że po ponad 200 latach odeszła ona od przebiegu wcześniejszej trasy Warszawa – Kraków, wytyczonej jeszcze w czasach autonomicznego Królestwa Polskiego. Koszt całej inwestycji to 1 mld 51 mln zł, w tym prace budowlane pochłonęły 860 mln zł – wyliczają przedstawiciele Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.
Kolejny otworzony we wrześniu odcinek to licząca 1,4 km obwodnica Chełmca, stanowiąca też część zachodniej obwodnicy Nowego Sącza. Ten krótki fragment dla mieszkańców Chełmca i Nowego Sącza ma ogromne znaczenie. Obwodnica łączy rondo siostry Czesławy Lorek z rondem im. ks. prof. Bolesława Kumora, pozwalając na ominięcie przebiegających przez centrum Chełmca ul. Limanowskiej i Marcinkowickiej.
Nowa droga jest z kilku względów nietypowa. Przebiega niemal w całości na nasypach, a pod nią przechodzą wszystkie drogi lokalne. Na trasie nie ma żadnego skrzyżowania. Ma też walor widokowy, jadący nią kierowcy widzą z lepszej perspektywy okolicę i pasma Beskidów.
Cały czas trwa budowa północnej obwodnicy Krakowa w ciągu S52. Budowany odcinek ma 12,3 km, a zaawansowanie prac osiągnęło 87 proc. Powstają na nim trzy węzły: Zielonki, Węgrzce i Batowice. Konstrukcje 25 z 27 mostów, wiaduktów i estakad na trasie są już gotowe. Trzeba jeszcze wykonać na nich prace wykończeniowe.
Obiekty będą miały łączną długość ok. 1,9 km. Najdłuższa estakada, biegnąca przez Węgrzce i Bosutów m.in. nad potokiem Sudoł Dominikański i ul. Krakowską, ma od 565 m do 569 m. Różnica wynika z konstrukcji tego obiektu, który składa się w rzeczywistości z dwóch estakad poprowadzonych łukiem. Wewnętrzny, południowy łuk (jezdnia w kierunku Nowej Huty) jest o 4 m krótszy od zewnętrznego łuku, prowadzącego w kierunku Modlnicy.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.