W Trybszu na terenie gminy Łapsze Niżne kierowcy korzystają już z nowego mostu. Powstał on w miejscu starego, ponad stuletniego obiektu.
Nowo otwarty most jest znacznie szerszy od swojego poprzednika. Z 15 m szerokości aż 7 zajmuje jezdnia. Poprzednia przeprawa miała szerokość jezdni maksymalnie 4,5 m. Obiekt wykonany jest w konstrukcji żelbetowej łukowej, do której podwieszona jest płyta z dodatkowymi cięgnami o długości ponad 30 km. Długość przęsła wynosi ok. 90 metrów. Wykonano także najazdy po jednej i drugiej stronie przeprawy, które mają łączną długość 300 m.
Wyświetl większą mapę
- Kiedy budowano pierwszy most w Trybszu – a trzeba pamiętać, że powstał on w latach 1912-1914 – zupełnie inne było natężenie ruchu i zasiedlenie w okolicy. Dzisiaj to miejsce popularne turystycznie, ale także służące transportowi w stronę czterech historyczno-geograficznych krain wchodzących w skład Podtatrza: Spisza, Podhala, Liptowa i Orawy. W samej gminie Łapsze Niżne pod koniec ubiegłego roku zamieszkiwało ponad 9,2 tys. mieszkańców. Oddana do użytku inwestycja to odpowiedź na współczesne potrzeby – mówi wojewoda małopolski Łukasz Kmita cytowany w komunikacie.
Powstały obiekt mostowy był częścią zadania polegającego na rozbudowie drogi powiatowej nr 1642K Groń – Trybsz - Niedzica w miejscowości Trybsz. Inwestycja kosztowała ponad 16 mln zł. Jej realizacja stała się możliwa dzięki zaangażowaniu środków rządowych.
- Można powiedzieć, że budowa mostu na Białce w Trybszu w modelowy sposób wpisuje się w zasadę: „Razem jesteśmy silniejsi”. Prawie 6,7 mln zł dofinansowania pochodzi z Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg, a 1,5 mln zł z Rządowego Funduszu Inwestycji Lokalnych. Na inwestycję środki własne dołożył zarówno powiat nowotarski, jak i gmina Łapsze Niżne. To dobry przykład współpracy, która służy mieszkańcom – dodaje wojewoda Kmita.
Umowa na prace budowlane zawarta została 1 lipca 2021 r. Zakres zadań obejmował m.in. także m.in.: rozbiórkę istniejącego mostu, rozbudowę drogi wraz z przebudową zjazdów, budowę odwodnienia drogi powiatowej wraz z budową przepustów, a także rozbiórkę istniejącego odcinka sieci teletechnicznej na długości 320 mb, który kolidował z inwestycją.