Zarząd Dróg Wojewódzkich w Krakowie ogłosi nowy przetarg na opracowanie dokumentacji projektowej budowy nowego odcinka drogi wojewódzkiej nr 775, łączącego gminy Drwinia i Nowe Brzesko, wraz z nową przeprawą mostową nad Wisłą. W poprzednim przetargu złożono oferty znacznie przewyższające kosztorys zamawiającego.
Jak informowaliśmy na łamach “Rynku Infrastruktury” w październiku, istniejący most nad Wisłą w przebiegu drogi wojewódzkiej nr 775, zlokalizowany w miejscowości Ispina, jest wyeksploatowany i wąski. Cechuje go również ograniczona nośność. Zły stan techniczny obiektu powodował w ostatnich latach konieczność czasowego wstrzymywania eksploatacji w celu realizacji doraźnych prac remontowych. Przykładowo w sierpniu 2020 pomiędzy pobliskimi miejscowościami Sierosławice i Świniary musiał zostać rozłożony most pontonowy.
Właśnie w tej lokalizacji ma powstać nowa przeprawa mostowa. Za opracowanie trzech wariantów wraz z pozyskaniem decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach odpowiadała spółka Promost-Wisła. Ostatecznie wybrany wariant nie jest satysfakcjonujący dla mieszkańców Ispiny, których droga dojazdu do Nowego Brzeska z wykorzystaniem nowego mostu wydłużyłaby się z dwóch do kilkunastu kilometrów. Istnieje jednak szansa, że stara przeprawa nie zostanie rozebrana i nadal będzie służyć społeczności lokalnej.
W
przetargu na opracowanie dokumentacji projektowej dla nowej przeprawy mostowej oferty złożyły trzy podmioty. Przetarg został jednak unieważniony. Głównym powodem podjęcia tej decyzji był fakt, iż oferty zostały wycenione przez potencjalnych wykonawców na kwoty w przedziale 2,6-2,8 mln zł, podczas gdy budżet zamawiającego przewidziany na kontrakt wynosił tylko 1,9 mln zł. Dodatkowo kilka zainteresowanych przetargiem podmiotów nie mogło złożyć w sposób skuteczny ofert, ponieważ miała miejsce awaria systemu informatycznego, co spowodowało ograniczenie konkurencji.
Wykonawca miał opracować nie tylko projekt budowlany i wykonawczy mostu oraz nowego odcinka drogi wojewódzkiej, ale także infrastruktury towarzyszącej. W ramach projektu mają bowiem powstać również drogi dojazdowe i skrzyżowania z istniejącymi odcinkami dróg wojewódzkich, jak również drogą krajową nr 79, a także infrastruktura dla pieszych i rowerzystów. Wykonawca miał także odpowiadać za uzyskanie wszelkich decyzji, opinii i uzgodnień, w tym decyzji ZRID. Głównym kryterium oceny ofert w przetargu była cena (do 60% punktów). Zamawiający miał również brać pod uwagę doświadczenie projektantów branży drogowej i mostowej (po maksymalnie 20% punktów).