Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad ogłosiła przetarg na budowę węzła drogowego na drodze krajowej nr 94 w Wieliczce. Inwestycja zostanie zrealizowana wspólnie z gminą Wieliczka oraz powiatem wielickim w celu zapewnienia możliwości bezpiecznego i bardziej płynnego wyjazdu z miasta.
Licząca 27 tys. mieszkańców Wieliczka jest miejscem, którego chyba nikomu nie trzeba przedstawiać. To miasto powiatowe w aglomeracji krakowskiej od lat przyciąga turystów z całego świata kopalnią soli, wpisaną w 1978 roku na Listę Światowego Dziedzictwa UNESCO. Przez miasto oprócz linii kolejowej do Krakowa przebiega m.in. droga krajowa nr 94, która łączy m.in. węzeł Kraków Wieliczka na autostradzie A4 oraz Bochnię. Miasto i gmina Wieliczka, powiat wielicki oraz Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad w ramach wspólnego projektu zapewnią bezpieczniejszy wyjazd z miasta, budując częściowo bezkolizyjny węzeł typu WB na rzeczonej trasie na skrzyżowaniu z ulicą Krakowską.
W latach 2020-2021 średnie dobowe natężenie ruchu w tym miejscu wynosiło aż 22 tys. pojazdów, a był to okres, w którym aktywność gospodarcza i społeczna były obniżone za sprawą wprowadzonych w celu przeciwdziałania pandemii COVID-19 lockdownów. Można zatem zakładać z dużą dozą prawdopodobieństwa, że przed tym okresem, jak i obecnie, natężenie ruchu na DK nr 94 w rejonie Wieliczki jest większe. Porozumienie pomiędzy GDDKiA a samorządem terytorialnym w sprawie inwestycji zostało zresztą zawarte w 2019 roku. W ramach porozumienia samorząd gminny zlecił opracowanie dokumentacji projektowej. Odpowiadał także za formalności związane z uzyskaniem decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach oraz decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej. Za budowę i pokrycie większości kosztów inwestycji, którą współfinansować będzie także samorząd powiatowy, odpowiada GDDKiA.
OpenStreetMap
Jak informowaliśmy na łamach “Rynku Infrastruktury” w lutym,
dla inwestycji decyzję o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej wydał wojewoda małopolski. Umożliwiło to ogłoszenie przetargu na realizację robót budowlanych, co nastąpiło dziś. Przypomnijmy, że w ramach zadania DK nr 94 zostanie przeniesiona na liczącą ok. 70 metrów długości, pod którą powstanie rondo, z którego będzie można wjechać na trasę w kierunku Krakowa, jak również Bochni i Tarnowa. Wjazd z Krakowa będzie poprowadzony tak jak ma to miejsce dziś – ulicą Krakowską do ronda Wieliczan. Nowy układ drogowy będzie pozbawiony sygnalizacji świetlnej, co przełoży się na poprawę płynności ruchu.
Jak czytamy w opisie zamówienia, inwestycja powinna zostać zrealizowana w terminie 25 miesięcy, począwszy od dnia zawarcia umowy z wykonawcą. W 2020 roku, kiedy ogłoszono przetarg na opracowanie dokumentacji projektowej, koszt realizacji inwestycji oszacowano na 40 mln zł. Jest niemal pewne, że ostateczna wielkość nakładów inwestycyjnych będzie znacznie wyższa – od tego czasu za sprawą wzrostu cen energii i kosztów pracy oraz różnego rodzaju globalnych szoków podażowych inwestycje drogowe znacznie podrożały. GDDKiA będzie czekać na oferty do dnia 20 sierpnia bieżącego roku do godziny 11:15. Kwadrans później nastąpi ich otwarcie.
Głównym kryterium oceny ofert w przetargu będzie oczywiście cena, podobnie jak w przypadku zdecydowanej większości przetargów drogowych w Polsce. Z tego tytułu potencjalni wykonawcy będą mogli uzyskać maksymalnie 60% punktów. Przewidziano także dwa kryteria pozacenowe, dotyczące przedłużenia okresu gwarancji jakości na wybrane elementy – do 20% punktów w przypadku ekranów akustycznych wraz z ich posadowieniem, instalacje zasilające i konstrukcje wsporcze oraz kolejnych 20% punktów za konstrukcję pomostu, dźwigarów głównych przyczółków, filarów, łożysk, instalacji wodoszczelnych, zabezpieczeń przerw dylatacyjnych, schodów i pochylni. Maksymalnych 20% punktów w każdym przypadku będzie można uzyskać za przedłużenie okresu gwarancji jakości o 5 lat w stosunku do minimalnego.