Małopolska jest wciąż pomijana w podziale środków na inwestycje drogowe – wynika z apelu posłów PiS skierowanego do premier Ewy Kopacz oraz Marii Wasiak, szefowej MIR. Posłowie domagają się uwzględnienia w nowym PBDK na lata 2014-2020 przedsięwzięć drogowych w tym regionie kraju.
Zaniedbana Małopolska– Od lat jesteśmy epatowani obietnicami, że w Małopolsce zostaną zrealizowane niezbędne inwestycje drogowe, które mają dać szansę szybkiego rozwoju gospodarczego regionu i jego stolicy. Niechlubną tradycją stało się, że od 2007 roku te najważniejsze przedsięwzięcia drogowe są wyłącznie w sferze obietnic – oświadcza Andrzej Adamczyk, wiceprzewodniczący sejmowej komisji infrastruktury.
Najważniejsze inwestycje w Małopolsce to według posłów PiS: droga ekspresowa S7 na odcinku Kraków – granica województwa świętokrzyskiego, pełna obwodnica Krakowa, zwłaszcza z dokończeniem jej wschodniego fragmentu, a także budową północnego odcinka, droga Brzesko – Nowy Sącz, Beskidzka Droga Integracyjna, obwodnice: Dąbrowy Tarnowskiej, Zabierzowa i Zatora oraz przebudowę drogi krajowej nr 94.
Zacofanie komunikacyjne do likwidacji
– Droga ekspresowa S7 to jest ta łącznica, która ma nas przybliżyć do Warszawy, do zespołu portów Trójmiasta. Natomiast wschodnia i północna obwodnica Krakowa to dopięcie ringu, który ma wreszcie uwolnić Kraków od zatorów komunikacyjnych i smogu – argumentuje poseł. Dodaje też, że budowa drogi z Brzeska do Nowego Sącza sprawiłaby, że to drugie z miast przestałoby istnieć na peryferiach komunikacyjnych Polski. – Chcemy, aby to miasto było jednym z obszarów, przed którym są duże szanse rozwoju. Dziś tak nie jest z powodu braku dobrych połączeń drogowych – oznajmia Adamczyk.
Wiceprzewodniczący komisji infrastruktury przypomina, że wkrótce zostanie przyjęty nowy program budowy dróg, a to on jest podstawą finansowania inwestycji drogowych w Polsce. – To zapisy w programie budowy dróg są podstawą rozpoczęcia budów – podkreśla.
PiS apeluje do premier i MIR– W związku z tym, że staje się wątpliwe zamieszczenie tych inwestycji wspomnianych w nowym programie, kierujemy dziś apel i wezwanie do premier, aby w uchwale Rady Ministrów znalazły się te wspomniane inwestycje drogowe z Małopolski. Tożsamy apel kierujemy do Marii Wasiak, szefowej MIR. Szczególny apel kierujemy do polityków PO i PSL, aby Ci posłowie z Ziemi Małopolskiej, aby dołożyli wszelkich starań, przemówili jednym głosem do decydentów, by te inwestycje znalazły się w programie i były finansowane – apeluje poseł Adamczyk.
Europoseł Andrzej Duda zwrócił uwagę, że w czasie, gdy w innych regionach Polski inwestycje drogowe o strategicznym znaczeniu są wybiórczo realizowane, Małopolska wciąż jest traktowana jak region prowincjonalny, który jest notorycznie pomijany przy podziale środków na budowę autostrad, dróg ekspresowych i krajowych. – Ma się to zupełnie nijak do polityki zrównoważonego rozwoju kraju i równomiernego lokowania inwestycji, zgodnie z potrzebami i oczekiwaniami społecznymi. Dlatego Apeluję do posłów PO i PSL z Małopolski – weźcie się wreszcie Państwo do roboty – wzywał krakowski europoseł.
O tym, jakie inwestycje znajdą się w nowym Programie Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-2020 pisaliśmy tutaj.