Na określanej popularnie mianem Zakopianki drodze krajowej nr 7 w miejscowości Gaj na południe od Krakowa oddano do użytku nowy węzeł drogowy. To jedna z wielu inwestycji realizowanych na trasie pomiędzy stolicą Małopolski a Myślenicami, wpływających zarówno na zwiększenie bezpieczeństwa i płynności ruchu tranzytowego oraz usprawnienie przejazdów w relacjach lokalnych.
Gaj to duża wieś w gminie Mogilany w powiecie krakowskim. Liczy ponad 2 tys. mieszkańców. Przez miejscowość przebiega droga krajowa nr 7, której część położona na południe od Krakowa jest określana popularnie mianem Zakopianki. Gaj charakteryzuje typowa dla wsi w tym regionie silnie rozproszona zabudowa. Jej największa część jest jednak skoncentrowana wokół osi wyznaczonej przez ulice Widokową i Zadziele. Do tej pory rzeczona oś przecinała kolizyjnie Zakopiankę. Od 28 czerwca kierowcy mogą korzystać z węzła drogowego, którego zasadniczym elementem jest ponad 120-metrowy wiadukt łączący wyżej wymienione ulice.
OpenStreetMapJak wskazuje Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad w komunikacie prasowym, dzięki powstaniu węzła możliwy stał się bezpieczny i łatwy przejazd pomiędzy dwoma częściami miejscowości. Na trasie głównej Zakopianki powstały jednocześnie dodatkowe pasy, umożliwiając bezpieczne włączanie się do ruchu i zjazd w ramach obydwu kierunków. Zadanie objęło również budowę 750 metrów chodników i kanalizacji deszczowej, a także przebudowę sieci technicznych, w tym gazowej wysokiego ciśnienia. Łączne nakłady inwestycyjne przeznaczone na ten cel wyniosły blisko 32 mln zł. Kontrakt na realizację zadania w systemie “projektuj i buduj” został zawarty w 2019 roku, natomiast roboty budowlane rozpoczęły się w roku 2022. Wykonawcą zadania było konsorcjum firm Eurovia Polska (lider) oraz Nowak-Mosty (partner).
GDDKiA wskazuje, że inwestycja wpłynie w znacznym stopniu na poprawę bezpieczeństwa ruchu drogowego – w 2021 roku średnie dobowe natężenie ruchu wynosiło 60 tys. pojazdów i jednocześnie tylko w latach 2015-2022 doszło tu do 15 wypadków, które pochłonęły 4 ofiary śmiertelne. Oprócz węzła drogowego w Gaju realizowanych jest jeszcze 5 innych zadań, w tym dotyczących budowy bezkolizyjnych skrzyżowań w
Krzyszkowicach oraz
Myślenicach, o czym informowaliśmy na łamach “Rynku Infrastruktury” w styczniu, a także kładek dla pieszych w Głogoczowie, Mogilanach i Myślenicach. Do 2027 mają także powstać aż trzy kładki dla pieszych w Libertowie.
Docelowo drogę krajową nr 7 pomiędzy Krakowem a Myślenicami w relacjach tranzytowych zastąpi droga ekspresowa S7. Istniejący podkrakowski odcinek Zakopianki jest bowiem intensywnie wykorzystywany zarówno w ruchu tranzytowym, jak i lokalnym, co w połączeniu z relatywnie gęstą zabudową mieszkaniową w jego korytarzu czyni go chronicznie niewydolnym. Dodatkowo występują tu nienormatywne łuki, kolizyjne skrzyżowania i przejścia dla pieszych, a także pojedyncze zjazdy. Jednocześnie prognozy ruchu przewidują dynamiczny wzrost natężenia ruchu w najbliższych latach. Początek trasy przewidziano pomiędzy węzłami Kraków Południe i Kraków Bieżanów. Obecnie Zakopianka ma swój początek na pierwszym spośród wyżej wymienionych.