Zarząd Dróg Wojewódzkich w Krakowie ogłosił przetarg na realizację w systemie “projektuj i buduj” obwodnicy liczącej 3 tys. mieszkańców miejscowości Łącko w powiecie nowosądeckim. Nowy fragment powstanie w przebiegu drogi wojewódzkiej nr 969, łączącej Nowy Targ ze Starym Sączem. Jego budowa jest od lat oczekiwana przez władze samorządowe i społeczność lokalną.
Droga wojewódzka nr 969 przebiega przez południową część województwa małopolskiego w osi wschód-zachód, łącząc Nowy Targ i Stary Sącz. Do miejscowości z czterocyfrową liczbą mieszkańców w przebiegu trasy należy m.in. Łącko, w którym mieszka blisko 3 tys. osób. Tworząca miejscowość zabudowa skoncentrowana jest w osi potoku Czarna Woda, który w pobliżu Łącka uchodzi do Dunajca. Rzeczona trasa przebiega przez południową część miejscowości, w której znajduje się jej centrum.
OpenStreetMap
Aby wyprowadzić z Łącka ruch tranzytowy, co przełoży się na poprawę jakości życia mieszkańców oraz zwiększenie bezpieczeństwa i płynności ruchu drogowego, Zarząd Dróg Wojewódzkich w Krakowie zamierza wybudować nowy fragment drogi wojewódzkiej nr 969 na południe od istniejącego – bliżej Dunajca niż południowej części Łącka. Planowany odcinek ma mieć blisko 3 kilometry długości. Jego budowa jest od lat oczekiwana przez społeczność lokalną i władze samorządowe. W Łącku na DW nr 969 dochodziło wielokrotnie do wypadków, w tym ze skutkiem śmiertelnym. W efekcie realizacji inwestycji odciążone będzie również kluczowe skrzyżowanie u zbiegu ulic Kościelnej, Szczawnickiej i Zyndrama.
Najtańszy i najkrótszy wariant
Wybrany wariant jest najkrótszy i najtańszy spośród rozpatrywanych. Umożliwi także skrócenie drogi w relacjach tranzytowych, co nie jest oczywistością w przypadku obwodnic, których oddanie do użytku często oznacza nieznaczne wydłużenie trasy. Trasa powstanie już w najbliższych latach – ogłoszony został bowiem przetarg na jej realizację w systemie “projektuj i buduj”.
mat. pras. Urząd Gminy Łącko
Nowy odcinek powstanie pomiędzy miejscowością Czerniec a południowo-wschodnią częścią Łącka. Na trasie powstanie aż osiem obiektów mostowych, w tym nad wspomnianym potokiem Czarna Woda. W styczniu ubiegłego roku koszt realizacji inwestycji szacowano na 93 mln zł. Jeden z alternatywnych wariantów zakładał budowę 5-kilometrowego odcinka, który umożliwiłby również ominięcie miejscowości Zabrzeż i Maszkowice. Jego realizacja wymagałaby jednak budowy aż 15 obiektów mostowych, a także estakady z uwagi na niestabilny grunt. Byłaby także znacznie droższa – koszt realizacji tego wariantu oszacowano na aż 158 mln zł. Co ciekawe, rezerwa pod budowę obwodnicy została uwzględniona w Miejscowym Planie Zagospodarowania Przestrzennego już w 1989 roku.
Blisko 3 kilometry nowej drogi
Jak wskazuje zamawiający, w ramach inwestycji powstanie niespełna 3-kilometrowa jednojezdniowa droga z dwoma pasami ruchu klasy technicznej G, co oznacza m.in. parametry w zakresie nośności umożliwiające przenoszenie obciążeń na poziomie 115 kN na oś oraz szerokość pasa ruchu na poziomie 3,5 metra. Do zadań wykonawcy będzie należało w pierwszej kolejności opracowanie dokumentacji projektowej (w tym projektu budowlanego, projektu wykonawczego, specyfikacji technicznych wykonania i odbioru robót, przedmiaru robót oraz projektów technologicznych), a następnie uzyskanie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej oraz wszelkich innych niezbędnych decyzji, uzgodnień i opinii.
Kolejnym etapem realizacji kontraktu będzie wykonanie robót budowlanych związanych z budową drogi i obiektów mostowych wraz z niezbędną infrastrukturą towarzyszącą – z uwzględnieniem wymogów nałożonych w decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach.
Cena głównym kryterium oceny ofert
Na realizację kontraktu wykonawca będzie miał 52 miesiące, począwszy od dnia jego zawarcia z ZDW w Krakowie. Oferty w przetargu będzie można składać do dnia 8 kwietnia bieżącego roku do godziny 10:00. Podobnie jak w przypadku większości przetargów drogowych w Polsce, głównym kryterium oceny ofert będzie cena – z tego tytułu możliwe będzie uzyskanie do 60% punktów. Zamawiający przewidział również dwa kryteria pozacenowe. Za kryterium okresu gwarancji i rękojmi będzie można uzyskać do 20% punktów, o ile wykonawca zaoferuje okres 84 miesięcy. Minimalny okres wynosi 60 miesięcy i jako taki nie jest podstawą do przyznania jakichkolwiek dodatkowych punktów, lecz warunkiem ważności oferty.
Bardzo interesujące jest drugie kryterium pozacenowe. Dotyczy ono naprawy uszkodzeń nawierzchni w okresie gwarancji i rękojmi. – Punkty w ramach tego kryterium zostaną przyznane, jeżeli wykonawca zaoferuje dokonywanie wymiany warstwy ścieralnej na całej szerokości jezdni na odcinku długości 1 kilometra, na którym występują naprawy – czytamy w opisie zamówienia. Dotyczy to napraw przekraczających 5% powierzchni warstwy ścieralnej na 1 kilometr. Aby uzyskać maksymalnych 20% punktów, deklarowany zakres naprawy będzie musiał być wykonany z co najmniej 0,5-metrową odsadzką od powierzchni uszkodzonej nawierzchni w przypadku pęknięć i ubytków, natomiast w przypadku kolein – z co najmniej 0,2-metrową odsadzką.