Zarząd Dróg Wojewódzkich w Krakowie ogłosił długo oczekiwany przetarg na budowę obwodnicy Lisiej Góry w przebiegu drogi wojewódzkiej nr 984. To długo oczekiwana przez społeczność lokalną inwestycja, a także kierowców przemierzających trasę pomiędzy Tarnowem a Mielcem. Nowy fragment będzie liczył blisko 5 kilometrów długości.
Licząca ponad 3 tys. mieszkańców Lisia Góra to duża wieś będąca siedzibą gminy o tej samej nazwie w powiecie tarnowskim. Przez centrum miejscowości przebiega droga wojewódzka nr 984, łącząca Tarnów i Mielec. Gęsta zabudowa mieszkaniowa w jej korytarzu wraz z licznymi skrzyżowaniami i zjazdami indywidualnymi powoduje znaczne ryzyko dla bezpieczeństwa ruchu drogowego, który już dziś jest duży i wykazuje tendencję wzrostową. Trudno się zresztą dziwić – to jedna z dwóch dróg łączących silnie uprzemysłowiony Mielec z autostradą A4. Dlatego Zarząd Dróg Wojewódzkich w Krakowie podjął decyzję o budowie obwodnicy Lisiej Góry. Ogłoszony przetarg na realizację nowego fragmentu dotyczy wyłącznie wykonania robót budowlanych – dla inwestycji przygotowano już dokumentację projektową.
Nowy fragment o długości ok. 4,5 kilometra będzie miał swój początek na skrzyżowaniu w miejscowości Brzozówka, natomiast ponowne włączenie do istniejącego przebiegu DW nr 984 zaplanowano przed miejscowością Stare Żukowice – w formie skrzyżowania o ruchu okrężnym. Trasa będzie przebiegała w osi wschód-zachód pomiędzy istniejącym przebiegiem DW nr 984 w Lisiej Górze a autostradą A4, przechodząc m.in. obok Centrum Dystrybucji LIDL. W ciągu nowej drogi powstaną dwa wiadukty nad drogami gminnymi, a także szereg urządzeń ochrony środowiska, jak choćby 14 przepustów i ekrany akustyczne. Władze samorządowe Lisiej Góry mają nadzieję, że obwodnica zwiększy atrakcyjność terenów inwestycyjnych położonych w tym korytarzu. Obwodnica Lisiej Góry w przebiegu DW nr 984 nie rozwiąże jednak wszystkich problemów komunikacyjnych miejscowości, przez której zachodnią i północną część nadal przebiegać będzie droga krajowa nr 73 w kierunku Kielc.
Zarząd Dróg Wojewódzkich w Krakowie
Zamówienie powinno zostać zrealizowane w terminie 30 miesięcy, począwszy od dnia podpisania umowy. Głównym kryterium oceny w przetargu będzie cena, podobnie jak w przypadku większości inwestycji drogowych w Polsce. Z tego tytułu potencjalni wykonawcy będą mogli uzyskać do 60% punktów. Zamawiający przewidział jednocześnie dwa kryteria pozacenowe. W ramach pierwszego, dotyczącego okresu gwarancji i rękojmi, będzie można uzyskać maksymalnie 20% punktów, o ile zaoferowany zostanie okres 84 miesięcy, począwszy od daty odbioru końcowego przedmiotu umowy. Minimalny okres, który wynosi 60 miesięcy, jest warunkiem ważności oferty. W przypadku jego zaoferowania żadne dodatkowe punkty nie zostaną przyznane.
Drugie kryterium pozacenowe dotyczy sposobu naprawy uszkodzonej nawierzchni w okresie gwarancji i rękojmi. W ramach tego kryterium ocenie podlegać ma zaoferowanie wymiany warstwy ścieralnej na całej szerokości jezdni na odcinku o długości 1 kilometra, na którym będą musiały zostać zrealizowane naprawy, jeżeli ilość napraw wyniesie 5% powierzchni na 1 kilometrze. Można zakładać, że wprowadzenie tego kryterium zmniejszy ryzyko niskiej jakości nawierzchni, ponieważ wykonawca siłą rzeczy będzie dążył do uniknięcia wykonania tego rodzaju prac – o ile oczywiście zaoferuje taki sposób realizowania naprawy. W przypadku stwierdzenia wad lub uszkodzeń determinujących wymianę warstwy ścieralnej naprawy będą musiały być wykonane z co najmniej 0,5 metra odsadzki w przypadku pęknięć i ubytków oraz 0,2 metra w przypadku kolein.
Oferty w przetargu będzie można składać do 30 kwietnia bieżącego roku do godziny 10:00. Godzinę później zostaną otwarte. Inwestycja zostanie zrealizowana ze środków budżetowych samorządu województwa małopolskiego. W kosztach partycypować będzie również gmina Lisia Góra, która ma wykupić grunty pod budowę. Mając na uwadze fakt, iż nowy fragment będzie przebiegał przez tereny niezabudowane, można mieć nadzieję, że proces wykupu nieruchomości będzie przebiegał sprawnie. Trzeba jednak zauważyć, że mimo wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla inwestycji już w 2016 roku przez lata nie mogła się ona doczekać fazy realizacyjnej, a to za sprawą złożenia odwołań, które były przez lata rozpatrywane przez sądy administracyjne.
Decyzja środowiskowa uprawomocniła się dopiero w połowie lutego, o czym informowaliśmy wówczas na łamach “Rynku Infrastruktury”. Cała inwestycja ma kosztować ok. 100 mln zł.