Na dwa miesiące przed planowanym terminem ukończono odbudowę drogi krajowej nr 28 w Kasinie Wielkiej. Prace trwały zaledwie pięć miesięcy. Liczący ok. 100 metrów długości fragment został wcześniej zniszczony przez osuwisko. GDDKiA wskazuje, że istotny wpływ na szybkie przywrócenie ruchu miały dobra organizacja pracy i trafność wyników badań geologicznych.
Droga krajowa nr 28, określana niekiedy mianem trasy karpackiej, przebiega przez województwa małopolskie i podkarpackie. Liczy ok. 350 kilometrów długości. Łączy Zator i Medykę przez Wadowice, Limanową, Nowy Sącz, Gorlice, Jasło, Krosno, Sanok i Przemyśl. W ubiegłym roku fragment DK nr 28 w rejonie miejscowości Kasina Wielka (gmina Mszana Dolna, powiat limanowski) został całkowicie zamknięty nazajutrz po pojawieniu się pierwszych uszkodzeń wskazujących na powstanie osuwiska. Szczeliny i pęknięcia, które pojawiły się na liczącym ok. 50 metrów odcinku, początkowo miały 10-20 centymetrów szerokości i długość do 15 metrów.
Decyzję o zamknięciu fragmentu i wytyczeniu awaryjnego objazdu podjął Wojewódzki Inspektor Nadzoru Budowlanego. Jego decyzja okazała się słuszna, ponieważ po wstrzymaniu ruchu uszkodzenia rozciągnęły się do ok. 100 metrów – osuwisko, po którym nie jeździły już żadne samochody, cały czas pracowało. Już w czerwcu przeprowadzono wstępną ekspertyzę geotechniczną, zaś w lipcu rozpoczęto realizację szczegółowych badań geotechnicznych, podczas których wykonano 14 odwiertów. Szczegółowy raport został sporządzony już w listopadzie, co umożliwiło rozpoczęcie prac nad odbudową feralnego fragmentu już zimą, co umożliwiły dobre warunki pogodowe.
W pierwszej kolejności ściągnięto nawierzchnię jezdni i warstwę ziemi o łącznej grubości rzędu 2 metrów oraz wbito pionowo w grunt wzdłuż północnej krawędzi osuwiska 25 specjalnych gwoździ o 16-metrowej długości, które zostały połączone zbrojeniem i zabetonowane. W powstałą konstrukcję wbito pod kątem 45 stopni kolejne 24 gwoździe o maksymalnej długości 22 metrów. Powyższe prace zapewniły stabilizację gruntu, co umożliwiło rozpoczęcie palowania – inżynieryjne przygotowanie terenu było konieczne, aby możliwa była bezpieczna i stabilna praca 80-tonowej palownicy.
W ciągu miesiąca wwierconych i zabetonowanych zostało 96 zbrojonych pali o długości 20 metrów każdy.
Palowanie zostało zakończone w maju, o czym informowaliśmy wówczas na łamach “Rynku Infrastruktury”. Trzeci etap prac objął natomiast zabudowę żelbetowego rusztu, łączącego wwiercone wcześniej pale w formie kratownicy. Do jego budowy użyto 244 m3 betonu. W ostatnich tygodniach po wcześniejszej odbudowie korpusu drogi położona została nowa nawierzchnia. Zrealizowano także roboty wykończeniowe, obejmujące m.in. przygotowanie poboczy, montaż barier, wykonanie oznakowania oraz uporządkowanie terenu.
W celu zapobieżenia wystąpieniu podobnych problemów w przyszłości oprócz wyżej wymienionych prac zabezpieczono skarpę na 120-metrowym odcinku koszami gabionowymi, czyli wypełnionymi kamieniami koszami z metalowej siatki. Ponadto przebudowano system odwodnienia, dzięki czemu wody gruntowe będą odprowadzane do przepustu pod drogą. Droga krajowa nr 28 w rejonie Kasiny Wielkiej jest w pełni przejezdna od poniedziałku 29 lipca. Jak wskazuje Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad w komunikacie prasowym, istotny wpływ na przywrócenie ruchu na dwa miesiące przed planowanym terminem miały nie tylko sprzyjająca pogoda i brak typowych dla osuwisk nieprzewidzianych sytuacji, ale także dobra organizacja pracy i trafność wyników badań geologicznych.