Minął rok od oddania ostatniego odcinka autostrady A18 do użytku. Zakończyła się wówczas budowa dróg szybkiego ruchu w woj. lubuskim. Wiosną przyszłego roku GDDKiA odda pierwszą z inwestycji realizowanych w ramach Programu budowy 100 obwodnic.
Ostatnie miesiące
Już tylko miesiące dzielą nas od puszczenia ruchu na obwodnicy Strzelec Krajeńskich w ciągu DK-22. Zaawansowanie prac budowlanych sięga obecnie 90 proc. Oddanie drogi do użytku, zgodnie z umową, przypada na kwiecień 2025 r. Zadanie jest realizowane w formule projektuj i buduj. To oznacza, że wykonawca, firma Colas Polska, zanim przystąpił do prac w terenie musiał wykonać projekt i uzyskać decyzję o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej.
Obwodnica będzie jednojezdniową, dwupasową drogą klasy GP (główna ruchu przyspieszonego) o długości ponad 7 km. W zakres inwestycji wchodzi budowa obiektów mostowych, skrzyżowań jednopoziomowych oraz urządzeń ochrony środowiska, w tym przejść dla zwierząt. Wykonana zostanie także infrastruktura towarzysząca m.in. oświetlenie drogowe oraz urządzenia bezpieczeństwa ruchu drogowego.
Nowa droga ominie Strzelce Krajeńskie od strony północnej. Początek obwodnicy znajduje się na DK22 w rejonie miejscowości Brzoza, a trasa początkowo biegnie głównie przez tereny rolne. Na wysokości drugiego kilometra obwodnica przecina drogę lokalną i przebiega w pobliżu zabudowań miejscowości Piastowo.
Za trzecim kilometrem przecina drogę wojewódzką nr 156, a kawałek dalej drogę lokalną do wsi Bronowice. Następnie biegnie przez dolinę cieku Młynówka, pomiędzy stawem rybnym a kompleksem obszarów podmokłych i Jeziorem Górnym. W dalszej części trasa poprowadzona została w pobliżu zabudowań produkcyjnych miejscowości Strzelce Klasztorne, a następnie zabudowań mieszkalnych Małego Osiedla, za którym łączy się ponownie z DK22.
Jest umowa na realizację obwodnicy Krosna Odrzańskiego
Trasę o długości 11,3 km w ciągu DK29 zrealizuje, w systemie projektuj i buduj, firma Polaqua. W maju br. GDDKia podpisała umowę, a oddanie obwodnicy do użytku planowane jest na grudzień 2027 r.
Obecnie wykonawca realizuje pierwszy etap polegający na opracowaniu projektu i uzyskaniu decyzji ZRID, na co ma 17 miesięcy od podpisania umowy. Kolejne 22 miesiące zajmie budowa drogi, z wyłączeniem okresów zimowych od 16 grudnia do 15 marca.
Obwodnica o długości 11,3 km będzie biegła po nowym śladzie, omijając Krosno Odrzańskie. Jej początek zlokalizowany będzie na DK29 w rejonie Osiecznicy, a koniec na DK32 w rejonie Połupina. Nowa droga będzie omijała Krosno Odrzańskie od strony północnej i wschodniej. To wariant II (spośród trzech poddanych szczegółowej analizie) zatwierdzony decyzją środowiskową jako najkorzystniejszy pod kątem techniczno-ekonomiczno-środowiskowym. W ramach inwestycji wykonawca zbuduje most na Odrze.
Budowa obwodnicy znacząco zmieni sytuację w mieście poprzez wybudowanie nowej przeprawy przez Odrę. Obecny zabytkowy most nie jest w stanie sprostać rosnącym potokom ruchu. Dzięki temu nastąpi poprawa bezpieczeństwa mieszkańców, odciążenie układu komunikacyjnego i zwiększenie przepustowości w samym Krośnie Odrzańskim.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.