W pierwotnym Programie Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-2023 nie było planów budowy żadnej obwodnicy w województwie lubuskim. Dopiero po interwencji władz regionu do PBDK dopisano kilka dróg, które mają powstać w tym rejonie. Strzelce Krajeńskie, Kostrzyn nad Odrą i Krosno Odrzańskie czekają na realizację projektów, o które zabiegają od lat.
Strzelce Krajeńskie czekają na inwestycję
Mieszkańcy Strzelców Krajeńskich narzekają na hałas, a miasto niszczeje przez zbyt duże obciążenie dróg. – Przez centrum naszej miejscowości przejeżdża codziennie 8 tys. samochodów. To powoduje dużo utrudnień dla mieszkańców. Nieznośny hałas o każdej porze dnia i nocy, a do tego problemy z przejściem na drugą stronę ulicy powodują, że ta inwestycja jest dla nas priorytetowa – informuje w rozmowie z portalem „RynekInfrastruktury.pl” Mateusz Feder, burmistrz Strzelców Krajeńskich. – Najbardziej uciążliwy jest ruch ciężarówek. Przez nie zniszczeniu ulega również infrastruktura naszego miasta. Walczyliśmy o tą obwodnicę od dawna, cieszymy się, że została wpisana do Programu Budowy Dróg Krajowych na najbliższe lata, czekamy na nią z niecierpliwością – dodaje.
Budowa obwodnicy Kostrzyna nad Odrą musi zawierać most
– Zabiegamy o tę inwestycję już od 2006 roku. Już wtedy zabiegaliśmy o budowę obwodnicy Kostrzyna nad Odrą wraz z mostem – mówi portalowi „RynekInfrastruktury.pl” wiceburmistrz Kostrzyna nad Odrą, Zbigniew Bidulski. – Ruch w naszym mieście jest ogromny. Jest to spowodowane tym, że miasto leży na trasie północ-południe, którą co dziennie przejeżdża bardzo dużo samochodów ale też z powodu tutejszej strefy ekonomicznej. Obecnie przez nasze miasto przejeżdżają codziennie setki ciężarówek, a po rozbudowie strefy liczba ta sięgnie tysiąca – dodaje.
Wiele mostów na Odrze jest w bardzo złym stanie. Lokalne władze podkreślają, że bez ich modernizacji ucierpi gospodarka. – Obecnie w stronę Niemiec mamy jeden most, który został wybudowany w 1992 roku. Ostatnio z powodu stanu technicznego nośność tej przeprawy ograniczono do 3,5 tony. Oznacza to, że nawet autobusy mają problem żeby wyjechać z miasta na zachód nie mówiąc już o tirach – mówi Zbigniew Bidulski. – Najbliższe przejazdy w kierunku Niemiec znajdują się 40 km na południe lub 50 km na północ. Przedstawiliśmy projekty, które przewidywały również budowę drogi na terenie Niemiec i połączenie z tamtejszą trasą B1 lecz zostały one odrzucone przez stronę niemiecką. Zaakceptowaliśmy więc opcję obwodnicy leżącą jedynie w Polsce. Mam nadzieję, że wpisanie tej inwestycji do Programu Budowy Dróg Krajowych przyśpieszy jej realizację – dodaje.
Lokalne władze wywalczyły dodatkowe obwodnice
– W Programie Budowy Dróg Krajowych, konsultowanym na początku tego roku nie było zawartej ani jednej obwodnicy leżącej na terenie województwa lubuskiego. Jedyną inwestycją był most w Kostrzynie nad Odrą, który również jest bardzo ważny. Jednak dopiero po interwencji władz z regiony do PBDK na lata 2014-2023 wpisano budowę obwodnic w województwie lubuskim – mówi portalowi „RynekInfrastruktury.pl” burmistrz miasta Krosno Odrzańskie, Marek Cebula.
W Krośnie Odrzańskim także niezbędna jest budowa mostu. Jest to stary bardzo obciążony obiekt, który wymaga odnowy. – W naszej sytuacji ważna jest budowa obwodnicy wraz z przeprawą przez odrę. Ta, który jest obecnie ma 110 lat i według badań z 2010 roku przejeżdża nią ok. 13,5 tys. samochodów. Mowa o obwodnicy zaczęła się już w latach dziewięćdziesiątych. Walczymy o tę drogę od dawna. Jeśli miasto ma się rozwijać to jej budowa jest konieczna – informuje Marek Cebula.
Szczegóły dotyczące założeń nowego PBDK 2014-2023 znajdziesz w Monitorze.
Zapraszamy na III Kongres Infrastruktury Polskiej, który odbędzie się 8 października 2015 roku w Łodzi. W tym roku wśród poruszanych tematów znajdzie się między innymi rola funduszy prywatnych w budownictwie infrastrukturalnym oraz kwestia relacji między członkami procesu inwestycyjnego.
Więcej informacji o Kongresie znajdziesz tutaj.